– Kjærlighet kjenner ingen landegrenser

Her er Venstres valentinsgave, skriver BA i dag. Mathias Fischer ønsker mer familieinnvandring og innføring av kjærlighetsvisum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ungdomskandidat Mathias Fischer vil gi norsk-utenlandske pa muligheten til å bo sammen i tolv måneder i Norge.

Mathias Fischer

Foto: Marie Røssland

– Man bestemmer ikke selv hvem man forelsker seg i. I dag reiser nordmenn mer enn før, og unge studerer oftere i utlandet. Flere og flere finner kjærligheten i andre land. Da må vi kunne legge til rette for folk som vil ha kjæresten hjem til Norge, sier stortingskandidat fra Venstre, Mathias Fischer.

– Man kan få kjæresten sin til Norge på turistvisum, men det går ut etter tre måneder. Systemet i Norge gjør det vanskelig for personer fra land utenfor EØS å få arbeids- og oppholdstillatelse.

Han mener at å innføre kjærlighetsvisum kan rette opp i noen av problemene til dem som vil ha sine kjære til Norge.

– Kjærlighet kjenner ingen landegrenser. Det må være mulig å forelske seg, også i noen som ikke er europeere, sier den romantiske [sic!] politikeren .

– Dermed er det flere som forlover seg og gifter seg for å få oppholdstillatelse. Men folk har forskjellige behov. Ikke alle ønsker å gifte seg, og flere vil ha mer tid sammen før de bestemmer seg om de vil inngå ekteskap. De bør også få sjansen til å bo i samme land som kjæresten, sier Fischer.

– I en verden som stadig blir mindre, er det flere og flere nordmenn som reiser til andre verdensdeler. Da vil vi legge til rette for at det skal være mulig å ta med seg en kjæreste hjem til Norge, så en får anledning til å bli bedre kjent.

– I dag har det altfor strenge krav til inntekt for å få familiegjenforening. Regelverket må bli mindre firkantet, med et formål om å la flere få familiegjenforening.

Les hele saken på side 7 i Bergensavisen 14. februar!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**