Vil ha ny hovedsmåflyplass for Østlandet

Akershus Venstre vil utrede Forsvarets fremtidige behov for landingsstripe på Kjeller og vurdere etablering av ny hovedsmåflyplass for Østlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fly, jagerfly, forsvar

Foto: Microsoft

— Så lenge Forsvaret har behov for å lande F16-fly på Kjeller, så vil flystripa bestå. Men vi trenger forutsigbarhet for hva som vil skje når F16-flyene fases ut, både av hensyn til utviklingsmuligheter for det området som flyplassen ligger i, og av hensyn til den småflyaktiviteten som har tilhold på Kjeller i dag, sier Skedsmos varaordfører, Boye Bjerkholt, som står bak forslaget som Akershus Venstres årsmøte har sluttet seg til.

— Det er en kjempeutfordring å planlegge for byutvikling i et av Norges mest attraktive og raskest voksende områder med flytrafikk plassert midt i byen, i indrefileten mellom Kjeller og Lillestrøm. Samtidig er det viktig at vi tar hensyn til småflymiljøet, og sikrer at det får et nytt og permanent tilholdssted, mener Bjerkholt.

Frem til 1998 var mesteparten av småflyaktiviteten på Østlandet lokalisert til Fornebu og Gardermoen. Da Fornebu ble lagt ned og Gardermoen ble ny hovedflyplass, hadde det daværende Luftfartsverket brukt åtte år på å utrede ny småflyplass i Osloområdet, uten å komme frem til en løsning. Resultatet ble at Kjeller helt utilsiktet fikk rollen som midlertidig hovedflyplass for småflyene, uten at dette var forankret i noen bevisst strategi.

— Det er svært krevende å ha en flyplass liggende midt i byen. Dette er ingen optimal løsning verken for lokalsamfunnet eller for småflymiljøet. Flytrafikken på Kjeller er underlagt strenge restriksjoner for å verne mot støy og andre plager. Antallet flybevegelser er begrenset, mørkeflygning er ikke tillatt og det er heller ikke åpnet for landingstreninger. Fra kommunens side har det vært viktig å legge slike begrensninger på aktiviteten av hensyn til innbyggerne, men samtidig forstår jeg at det er frustrerende for småflymiljøet at man må forholde seg til slike restriksjoner. Alt i alt bunner dette ut i at Kjeller flyplass ikke er egnet til å være hovedflyplass for småflyene på Østlandet. Kjeller har blitt vertskap for så mye som en fjerdedel av all allmennflyaktivitet i Norge nærmest ved en tilfeldighet på grunn av manglende statlig planlegging, sier Bjerkholt.

Han mener det ligger store utviklingsmuligheter på Kjeller om flyplassen omdisponeres til annet bruk.

— Dette er indrefileten i byutviklingstriangelet Lillestrøm-Strømmen-Kjeller. Her har vi mulighet til å kunne bygge en bydel helt fra bunnen av, som binder Lillestrøm og Kjeller sammen, og hvor vi kan legge til rette for gode grøntarealer og attraktive byrom, moderne transportløsninger, og en sunn miks av bolig og næring. Her kan vi ta unna for mye av den veksten som er ventet i hovedstadsområdet, og vi har mulighet til å bygge en tett og urban bydel uten at det kommer på bekostning av andre viktige hensyn som bevaring av hagebyen, friluftsområder eller jordvern, sier Bjerkholt.

I følge befolkningsprognosene fra SSB vil Oslo og Akershus få 350.000 nye innbyggere frem mot 2030.

— Det er avgjørende at vi får en regional plan for hvor de nye innbyggerne skal bo og jobbe og hvordan de skal reise i framtida, sier Solveig Schytz, leder i Akershus Venstre og leder av hovedutvalg for plan, næring og miljø i Akershus Fylkeskommune.

— Fortetting av både boliger og næring i og rundt kollektivknutepunkter er grunnlaget for arbeidet med en samordnet plan for areal og transport i Oslo og Akershus som nå pågår, og byutvikling og fortetting i Lillestrøm-området vil spille en svært viktig rolle for utviklingen i hele regionen. Lillestrøm er en av byene som må regne med å få den største veksten i åra som kommer, det er derfor svært viktig at man får avklart flystripa på Kjeller sin framtidige rolle, sier Schytz.

Bjerkholt understreker samtidig at det er viktig å ta hensyn til Forsvarets behov og at man må finne en god løsning for småflymiljøet.

— Forsvarets behov er styrende, men det er viktig å få en avklaring på hva Forsvaret har behov for. Mye av vedlikeholdsfunksjonene på Kjeller er ikke avhengig av en landingsstripe, og det er høyst usikkert om det vil være nødvendig eller ønskelig å lande de nye F35-flyene på Kjeller. En utredning må først og fremst ta sikte på å skape større forutsigbarhet for hva som vil skje, men mulighetene ved en alternativ arealbruk må også tas med i vurderingen. Bare tomteprisen på dette arealet kan fort komme opp i over en milliarder kroner, sier Bjerkholt.

Da spørsmålet om ny hovedsmåflyplass på Østlandet var oppe sist, var det Eggemoen på Hønefoss som ble pekt ut som det mest aktuelle alternativet, men det ble stoppet etter en lokal folkeavstemning. Siden den gang har muligheten for å bygge en helt ny flyplass i Aurskog-Høland vært lansert. Dessuten kan Rygge være et aktuelt alternativ.

— Det finnes flere muligheter som er verdt å se på. Det kommer sannsynligvis ikke til å skje noe på Kjeller i løpet av dette tiåret, men sist gang tok det åtte år uten at man kom frem til noe som helst. Allerede i dag er kapasiteten på Kjeller sprengt og det blir stadig flere fly. Så lenge hovedsmåflyplassen for Østlandet befinner seg midt i en by, må småflymiljøet leve med begrensninger, usikkerhet og midlertidighet. Derfor trenger vi en utredning av hvilke andre muligheter som finnes. Når Forsvaret ikke lenger har bruk for landingsstripa, vil det ikke lenger være grunnlag for privat småflyaktivitet på Kjeller. Da må alternativet ligge klart, avslutter Bjerkholt.

Akershus Venstres forslag om å utrede Forsvarets fremtidige behov for landingsstripe på Kjeller og utrede etablering av ny hovedsmåflyplass for Østlandet skal behandles i forbindelse med vedtak av stortingsvalgprogram på Venstres landsmøte den 12.-14. april.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**