Satsning på eie- og leiemarked

I Osloby 6. februar tar Jørn Terje Kristensen til orde for at boligpolitikken i Norge endres, ved at man går bort fra målet om at flest mulig skal kunne eie sin egen bolig, til fordel for et styrket leiemarked. Venstre sier ja takk, begge deler, skriver Espen Ophaug og Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Målet om at flest mulig kan eie sin egen bolig har vært styrende for det meste av norsk boligpolitikk i generasjoner. Bolig ses av de fleste partier, Venstre inkludert, som et grunnleggende velferdsgode, og boligpolitikken som en sentral del av statens velferdspolitikk. Derfor har vi særordninger som rentefradraget og forkjøpsordningene Kristensen ønsker å avvikle. Det kan være gode grunner til å se nærmere på alle deler av boligpolitikken i en tid hvor folk i stort monn søker seg mot storbyene, men når boligprisene stiger til himmels og de sentrale pressområdene sliter med å dekke etterspørselen, bør den politiske oppgaven først og fremst være å sørge for at det bygges et tilstrekkelig antall boliger, uavhengig av om disse er til salg, utleie, studentboliger eller kommunale boliger.

Guri Melby

Foto: Silje Englan

Kristensen har rett i at det er nødvendig å bygge flere utleieboliger, spesielt i de større byene. Det betyr at det må komme på plass markedsmekansismer eller offentlige incentivordninger som gjør det attraktivt for utbyggere å satse på dette markedet. Venstre vil derfor fornye regelverket for utleieboliger, og gjøre det lettere å etablere og drive samskipnader, stiftelser og selskaper som har et langsiktig mål om å utvikle leiemarkedet. I en slik modell må leietakerne sikres trygge boforhold, samtidig som det legges til rette for at de over tid kan kjøpe sin bolig.

Venstre vil også styrke Husbanken og gjøre banken til et sentralt virkemiddel for å bygge flere boliger, spesielt boliger tilpasset dem som står svakt i det ordinære markedet. Dette inkluderer utleieboliger, men også studentboliger, boliger for ungdom (Ungbo) og boliger tilpasset eldre. Det bør vurderes å samordne Husbanken og Kommunalbanken for å sikre en effektiv, statlig utlånsvirksomhet. Husbankens lånerammer bør endres slik at det kan gis lån til ordinære utleieboliger på samme måte som til sosialboliger.

Espen Ophaug

Foto: Reidar Lerdal

En av de største gruppene som er avhengig av å leie fremfor å eie, er studenter. Det viktigste grepet for å redusere leieprisen for studenter er billigere studentboliger. Satsning på studentboliger letter prispresset både på leie og kjøp av andre leiligheter. Venstres mål er å bygge 2000 studentboliger årlig. For å oppnå dette må kostnadsrammen for studentboliger oppheves, og tilskuddet til nye boligenheter økes betydelig. Det er også avgjørende at studentboliger blir et eget reguleringsformål, slik at lokalpolitikere får muligheten til å gjøre tydelige prioriteringer av arealbruken i egen kommune.

I Venstres utkast til stortingsprogram fremmes det en rekke konkrete forslag for å styrke boligbyggingen og gjøre det enklere å skaffe bolig der en ønsker å bo, enten det er som eier eller leietager. Venstre vil blant annet utforme et nytt regelverk for utleieboliger med mulighet for hjemkjøp for leietakere i offentlig eide bygg, forenkle regelverket for utleie av del av egen bolig, og gi større grad av avtalefrihet når krav om rømningsveier og brannsikkerhet er oppfylt. Vi vil også utrede fradrag for leiekostnader tilsvarende rentefradrag for egen bolig. I tillegg ønsker vi å gjøre ordningen med Husleietvistutvalg til en landsdekkende ordning, og at staten skal bidra til å styrke profesjonaliteten i leiemarkedet. Summen av alle disse forslagene utgjør en fremtidsrettet og ambisiøs boligpolitikk som vil gjøre bosituasjonen tryggere og bedre, både for de som eier, og for de som leier.

Espen Ophaug (V), nestleder, byutviklingskomiteen
Guri Melby (V), Stortingskandidat

En forkortet versjon av innlegget ble trykket i Aftenpostens Osloby-bilag 13. februar 2013

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**