Ønsker ernæringsfysiolog inn i Frisklivssentralen

Samhandlingsreformen gir kommuner utgifter for behandling, som et incentiv for å satse på forebygging. Frisklivssentralen må videreutvikles, og herunder bør også ernæringsfysiolog inn, mener Venstres Maria Serafia Fjellstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I dagens Helse- og omsorgsutvalgsmøte foreslo Maria Serafia Fjellstad dette inn i Strategi for Samhandlingsreformen, og fikk flertall i utvalget for sitt forslag (mot H og FrP).

Etablering av Frisklivssentral i Harstad for ett års tid tilbake har gode røtter til både St.meld 16 Resept for et sunnere Norge og St.meld 47 Samhandlingsreformen; og Helsedirektoratet har ønsket en etablering i alle landets kommuner. Evalueringer av frisklivssentraler ellers i landet viser god rekruttering fra brukere med ulike bakgrunn, positive tilbakemeldinger fra henvisere og det som finnes av studier indikerer også bedre fysisk form, redusert vekt og økt selvopplevd helse. Erfaringene i Harstad peker sålangt i samme retning.

Innenfor begrepet forebygging kan man snakke om både fysisk aktivitet, kosthold – og også andre helsebringende tiltak. Maria Serafia Fjellstad trakk fram at vi i dagens samfunn stadig ser flere unge overvektige, og på samme tid vet vi at mange eldre kronisk syke er undervektige. Det er disse gruppene hun vil møte med mer fagkompetanse på Frisklivssentralens lag, gjennom å knytte til seg en ernæringsfysiolog – en faggruppe vi for øyeblikket helt mangler i Harstad. Høyre og FrP trakk fram at dette heller var den personliges ansvar, og ikke noe som burde være offentlig finansiert. Enn så lenge er det opplagt at behovet er der, og kostnadene i dag skyves over på det offentlige når konsekvensen av lite fysisk aktivitet og dårlig kosthold har blitt sykdom. Da er både de økonomiske og den enkeltes kostnader blitt for høye.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**