I sak 7/13 vil Nordstrand Venstre gå imot endring i politivedtekt § 2-1 og § 2-2. Årsaken til dette er at disse endringene er problematiske av flere grunner. Når det gjelder endring i § 2-1 ser vi at det er forståelig at det er en bekymring for økningen i antallet mennesker som overnatter utendørs i Oslo, men Venstre mener kriminalisering ikke er løsningen. I høringsbrevet henvises det til "økningen av tilreisende borgere som ikke har penger til å forsørge seg". Målet med endringen av vedtektene er ifølge høringsbrevet å gi politiet hjemler for å gripe inn ovenfor skjemmende og uønsket overnatting, men i forslaget blir ikke dette nevnt. I stedet foreslås det at politiet gis fullmakt til å slå ned på all overnatting utendørs. Venstre mener overnatting som fører til problemer som ufremkommelighet, helsefarlig atferd, bråk eller tilgrising bør hindres, men vi mener imidlertid at det eksisterende lovverket er tilstrekkelig for å håndtere dette.
I den utsatte gruppen mennesker som sover ute er det stort mangfold. Mange sliter med rusavhengighet og en psykisk lidelse og de kan av ulike grunner ha problemer med å få, ville ha eller å beholde en bolig, noe som i perioder kan føre til mer eller mindre permanent bostedsløshet. Til tross for at Oslo kommune har et godt tilbud til rusavhengige, ønsker enkelte av disse ikke å benytte seg av akuttovernattingssystemet og sover i stedet utendørs. Å gjøre det vanskeligere å sove ute kan medføre ytterligere forverring i deres helsetilstand da en kriminalisering vil føre til at disse istedenfor å sove på forholdsvis trygge steder som er sentrale, folketette og godt opplyste vil måtte gjemme seg. Dette vil medføre at det er større fare for at disse menneskene som er i dårlig stand til å ta vare på seg selv blir utsatt for vold, ran og overgrep.
Det er også verdt å nevne at i Oslo finnes det til enhver tid rusavhengige fra andre kommuner enn Oslo. Disse har svært begrensede muligheter for å finne overnatting i Oslo og må finne overnatting på egen hånd hvis de ikke vil reise tilbake til hjemkommunen.
Om § 2-2. Sang, musikk, innsamling av penger på offentlig sted:
Nordstrand Venstre merker seg at det etter forslaget vil være forbudt for en person å protestere mot at forslaget er innført ved å akustisk fremføre en sang om dette i rådhusets borggård. Dette må forstås som en uintendert konsekvens av forslaget, men kan likevel sies å være en reell trussel mot ytringsfriheten. Venstre mener dagens § 2-2 er tilstrekkelig for å håndheve ro og orden.
Vi merker oss også at pålegg om forhåndstillatelse for pengeinnsamling vil medføre problemer for veldedige formål, for eksempel Operasjon Dagsverk. At det er forbudt, slik dagens andre ledd tilsier, å drive aggressiv salgsvirksomhet eller tigging, er etter Nordstrand Venstre sitt syn en god ordning. Det kan likevel ikke være slik at man skal nekte skoleungdom å samle inn penger til gode formål, eller nekte backpackere å spille inn noen kroner med kassegitar.
Høringsforslaget gir ingen informasjon om hvordan en meldeplikt er tenkt gjennomført. Hvis endringen blir vedtatt er det viktig at en ordning for meldeplikt ikke medfører mistenkeliggjøring eller ytterligere ubehag for den som skal tigge. Både for de rusavhengige og romfolk som tigger vil det være de sykeste og de som har minst ressurser i møtet med det offentlige systemet som vil bli hardest rammet og som vil bli kriminalisert hvis de ikke klarer å etterleve meldeplikten og ber om penger fra forbipasserende om penger til livsopphold.
Det er etter allerede i dag nok av eksempler på ordensforstyrrelser, spesielt knyttet til salg, som åpenbart faller under dagens formulering, og der politiet ikke utnytter seg av sine hjemler. Det er lite fornuft i å utvide politiets hjemler før de eksisterende hjemler faktisk er tatt i bruk.
Nordstrand Venstre vil sannsynligvis være positiv til forslag som strammer noe inn på dagens praksis, men mener bortvisning og andre sanksjoner da må påløpe i ettertid, og være begrunnet i behovet for å beskytte f.eks. Folkehelsen. Beslutningen bør i så fall legges til kompetente organer som f.eks. bydelsoverlegen, som også vil ha større mulighet til å kunne yte hjelp til personene det gjelder.