Bystyret: Bibliotekplanen vedtatt

For første gang er det laget en bibliotekplan i Kristiansand. Venstre la inn både driftsmidler og 9 millioner i investerinsmidler i vårt alternative budsjett. For oss er biblioteket et viktig møtested, og et sted for folkeopplysning, utdanning og dannelse. Les resten av Solveig Nilsens innlegg her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ordfører,

Venstre er glad for at det nå lages en egen bibliotekplan. Å ha et moderne bibliotek er viktig — å ha et sted der du kan boltre deg i både informasjon og prosa—både i trykket form og digital form, og kanskje ta et dypdykk i film eller musikk, eller kanskje du vil lese aviser og tidsskrifter som er mer eksotisk enn VG eller Det Nye et sted med kvalifisert personale som virkelig ønsker å hjelpe deg å finne det du er ute etter. Et gratis tilbud, midt i byen – biblioteket er et viktig møtested for byens befolkning, uansett alder, religiøs tilknytning og bakgrunn.

E-bok

Foto: Stock.xchng

Biblioteket er mykje meir enn bøker—og det ser vi også i bibliotekplanen. Venstre synes at tanken om å samle fleire arrangement og aktiviteter i biblioteket er spennende. Litteraturhuset i Oslo er nå kjent for alle. Venstre vil ha et Litterturhus i Kristiansand! Vi synes at tanken om litteraturhus i Biblioteket er god og håper at det vil bli arbeidet videre med den ideen. Det viktigeste er uansett å få aktivitet – og attraktivitet – i biblioteket.

Biblioteket i byen er bygget i 1979 —og har ikke vært nevneverdig oppgradert siden. Vi veit at bibliotekledelsen er proppa av ideer for renovering og moderniseringsprosjekter som vil gjøre det enda mer spennende å bruke biblioteket, det er bare pengene som mangler.

I Venstres alternative budsjett satsa vi på skole. For oss er det også naturlig å satse på biblioteket —biblioteket bidrar med folkeopplysning, kunnskap og dannelse. Derfor reverserte vi de kutt som vil føre til kortere åpningstider —og i investeringsbudsjettet satte vi av 9 millioner til oppgradering av bygningsmassen den kommende 4-årsperioden —det samme beløpet som kultursektoren har satt på 1.plass på investeringer utenfor rammen.

Tiden for renovering er moden —og ettersom hele innholdet i biblioteket nå går gjennom en oppgradering, håper vi at kommunen finner midler til å shine opp bibliotekbygget også. Vi håper at flere enn Venstre vil prioritere biblioteket de neste årene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**