Partikultur og inhabilitet

Trine Jørensen kommenterer håndteringen av inhabilitet i Kragerø Kommunestyre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vardens journalist Aslak Thorsen beskrev i torsdagsavisa fra Kragerø kommunestyrets møte; at på tampen av saken om Læringsenteret ble en av APs representanter erklært inhabil nærmest fordi han hadde kastet noen tall i lufta.
Riktignok var det litt ute i saken at en av APs representanter gikk opp til talerstolen og åpnet sin ytring med at han kanskje burde ha tatt sin habilitet opp tidligere; men så hadde han ikke gjort det fordi han i grunnen hadde definert seg som habil. Før noen rakk å avbryte ham kom han så med det han mente var idioti rundt hele saken. Posisjonen måtte se å ta til vettet osv.
Ap representanten arbeider altså i enhet for eiendom.
Nå er det ikke opp til den enkelte kommunestyrerepresentant å vurdere sin egen habilitet i møtet. Det er det kommunestyret selv som skal avgjøre. Med dagens IPader kunne kommunestyrerepresentantene gå rett inn i møtereferatene som lå ved saken som vedlegg; hva hadde AP representanten egentlig bidratt med?
Han hadde deltatt i arbeidsgruppa – der enhet for eiendom hadde avholdt flere møter med flyktningtjenesten, Læringssenteret og Voksenopplæringa som skulle avklare hva som skulle til, hvilket nivå kostnader og investeringer, rombehov, rehabiliteringsbehov, bla i forbindelse med flytting av læringsenteret på Kalstad.
Arbeidsgruppa forberedte saken som skulle behandles i Kragerø kommunestyre forrige torsdag.
Det var ikke slik at nevnte Ap representant plutselig ble inhabil!
Han hadde vært inhabil hele tiden, og det burde han selvfølgelig ha forstått!
Kragerø kommunes etiske retningslinjer er soleklar på at nevnte Ap representant er inhabil.
Det er også forvaltningsloven. Rådmannen sa da at han ikke hadde vært klar over faktiske realiteter for nevnte representant, men at han var helt klart inhabil siden han hadde deltatt i det saksforberedende arbeidet.
AP representanten ble så erklært inhabil av kommunestyret. Etter min mening burde det ha vært journalistisk interesse for at alle Ap representantene faktisk stemte mot?
De mente at sin egen representant var habil! På tross av etiske retningslinjer. På tross av forvaltningsloven! På tross av hva rådmannen sa om saken! Dette må da handle om politisk ukultur?
Partirepresentanter bør være uhilda og objektive og bør uansett ha en armelengdeavstand til sakene!

Trine Jørgensen
Kragerø Venstre