– Glad for at rehabiliteringsplasser opprettholdes

Oslo Venstre er fornøyde med at tilbudet ved spesialiserte kortidsavdelinger i Oslo kommune opprettholdes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

De spesialiserte korttidsenhetene ble opprettet i forkant av at Samhandlingsreformen trådte i kraft, den første avdelingen allerede i 2008. Målet var å skape en bedre overgang mellom sykehus og kommunes tilbud. Det finnes i dag fire enheter med totalt 53 senger.

Sykehjemsetaten varslet i helgen at plassene skulle sies opp, men har nå besluttet at disse likevel videreføres.

– Det er en klok beslutning. Tilbudet er godt tilpasset hjemmeboende eldre med funksjonssvikt på grunn av akutt sykdom eller forverring av kronisk sykdom, som trenger intensivert mobilisering, parallelt med medisinsk behandling, sier Toril Berge, gruppeleder i Oslo Venstre.

– Målet er å unngå reinnleggelser, og å tilbakeføre til hjemmet i størst mulig grad. Det gavner sykehusene, er samfunnsøkonomisk lønnsomt og ikke minst bra for pasientene og deres pårørende.

Frem til nå er modellen finansiert som et spleiselag der kommunen har stått for bemanning omtrentlig svarende til en ordinær kortidsavdeling, og der sykehusene har bidratt med ekstra kompetanse og tilleggsfinansiering. Samhandlingsreformen har naturligvis medført at ansvarsforhold, organisering og finansiering må gjennomgås og tilpasses den nye hverdagen, men Berge understreker at dette må skje på en måte som setter pasienten først.

– En nøkkel for suksess på intermediære enheter er når man lykkes med kompetanseoverføring og nær kontakt mellom bydelene, sykehjem og sykehus, blant annet gjennom rotasjon av personell. Vi håper man finner en ordning som kan bringe dette samarbeidet videre på en god måte, avslutter Berge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**