Regional “føring” framfor “plan”

Fylkesrådet kommer Venstre i møte om regional plan for vindkraft med forslag om å utarbeide «Regionale føringer for behandling av vindkraftsaker i Hedmark». Årsmøtet i Hedmark Venstre vedtok i februar 2013 en politisk uttalelse om en samlet og helhetlig plan om vindkraft for Hedmark fylke

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

LM2013ledere

Foto: Venstre

Anmodning fra fylkestingets representant Erik Ringnes (Venstre) – Representanten Erik Ringnes (Venstre) har i e-post 12.02.2013 (vedlagt) til fylkesrådet anmodet om at «det nye fylkesrådet i Hedmark vurderer behovet for en samlet plan for utbygging av vindkraft i Hedmark – eventuelt gjør rede for sitt syn i ei fylkestingsmelding». Videre i e-posten heter det: «Venstre ber herved om at fylkesrådet utarbeider ei fylkesmelding om behovet for en samlet plan for utbygging av vindkraft i Hedmark og med dette avklarer om fylkesrådet er av samme oppfatning som flertallet i fylkestinget som stemte ned forslaget om å utarbeide en plan.»
Økning i antall og omfang av vindkraftsaker – Det siste året er det lagt fram planer for flere vindkraftprosjekter i Hedmark. For noen av prosjektene er melding om utredningsprogram lagt ut til offentlig ettersyn. For tre prosjekter er selve konsesjonssøknaden lagt ut til offentlig ettersyn eller er til behandling hos NVE. Vindkraftverk er installasjoner av betydelig størrelse og med betydelig influens på nærområdene. Vindkraftverk kan også gi betydelige næringseffekter og inntektsmuligheter for kommuner og grunneiere i områder hvor de etableres. Hittil har fylkestinget sagt nei til å utarbeide en regional plan for vindkraft i Hedmark. Det har blant annet blitt henvist til at det er erfaringer fra flere fylker hvor en slik plan har hatt liten betydning for den faktiske behandlingen av konsesjonssøknader.
Fylkesrådet ser at antall og omfang av de vindkraftprosjektene som nå er varslet, eller er til utredning og konsesjonsbehandling, aktualiserer spørsmålet om vurdering av samlet virkning for Hedmark, og om det er områder som bør skjermes spesielt for vindkraftanlegg.
Samlet virkning av mange anlegg – Når utredningsprogrammene fastsettes og konsesjonssøknadene behandles, behandles hvert anlegg for seg. Utredningene beskriver konsekvenser for det enkelte anlegg. Når mange store anlegg ses isolert fra hverandre, er det ett meget vesentlig poeng som blir vanskelig å vurdere: de samlede virkningene for Hedmark som helhet eller for større områder enn de som konsekvens-vurderes ved behandlingene av det enkelte tiltak.

FjellCapri

Foto: A.Hovsto

Betydning og verdi i spesielle områder – En annen problemstilling enn samlet konsekvens, er spørsmålet om det er bestemte områder i Hedmark som vurderes å være av slik verdi eller betydning at de bør skjermes for inngrep som vindkraftverk. I forhold til dette spørsmålet kan det være særlig relevant å vurdere vindkraftverkenes influens på vesentlig større avstand enn det som vurderes i konsekvensutredningenes synlighetskart.
Spørsmålet om regional plan – En regional plan for vindkraft kan utarbeides etter flere hovedprinsipper:
•Plan som legger til rette for bestemte områder hvor vindkraftverk kan etableres
•Plan som peker på regioner hvor det kan utredes nærmere om vindkraftverk kan etableres
•Plan som angir områder hvor konfliktnivået anses for høyt til å etablere vindkraftverk
Fylkesrådet vil ikke anbefale at det utarbeides regional plan for vindkraft i Hedmark. Dette er særlig begrunnet med at behandlingen av konsesjonssøknader for vindkraftanlegg etter energiloven er underlagt andre og dels sterkere føringer enn det som nedfelles i regional plan.
Angående regionale planers virkning på dette området gjengis noen avsnitt fra «Retningslinjer for planlegging og lokalisering av vindkraftanlegg» fra olje- og energidepartement (T-1458):
Etter at den regionale planen er vedtatt i fylkestinget skal den godkjennes ved kongelig resolusjon eller av Miljøverndepartementet. I forbindelse med godkjenningen kan Miljøverndepartementet i samråd med Olje- og energidepartementet og andre berørte departementer, fastsette de endringer i planen som er påkrevd ut fra hensynet til nasjonale interesser, herunder unnta fra godkjenning de forhold som kan legge føringer for senere behandling av eventuelle klagesaker i departementene.
Godkjente regionale planer skal legges til grunn for fylkeskommunal virksomhet og er retningsgivende for kommunal og statlig planlegging og virksomhet i fylket.
Når godkjente regionale planer foreligger vil disse inngå i grunnlaget for NVEs behandling av enkeltprosjekter lokalisert innenfor planområdet. Søknader som er lokalisert i områder som i planen er vurdert å være spesielt konfliktfylt bør normalt ikke imøtekommes. Konsesjonsmyndigheten må imidlertid alltid foreta en konkret vurdering av alle fordeler og ulemper i hvert tilfelle, inkludert mulighetene for avbøtende tiltak.
Konsesjonssystemet er et sentralt virkemiddel for å oppnå nasjonale energipolitiske mål. Dette innebærer at konsesjonsmyndigheten også må vektlegge andre forhold enn de hensyn som i planene er vektlagt ut fra regionale vurderinger og prioriteringer. Konsesjonsbehandlingen er dessuten basert på mer detaljert og utfyllende kunnskap innhentet gjennom konsekvensutredninger og høringer av konkrete prosjekter, herunder konsekvensene av eventuell nettforsterkning. Dette innebærer at konsesjonssøknader for prosjekter som ligger innenfor et område som i den regionale planen er vurdert til å ha akseptabelt konfliktpotensial kan bli avslått, og at det kan bli gitt konsesjon til prosjekter som ligger utenfor slike områder.

Fylkesrådet 2012

Foto: Hedmark fylkeskommune

Fylkesrådet mener det er viktig å ta med disse momentene i en vurdering av om Hedmark fylkeskommune skal utarbeide regional plan for vindkraft. Fra enkelte andre fylker påpekes det at en høy andel av NVEs avgjørelser i slike saker går på tvers av en gjeldende regional plan. Prinsipielt sett kan dette problematiseres, men rent faktisk tillegges trolig OEDs endelige avgjørelse etter energiloven større vekt enn plan- og bygningslovens tydelige angivelse av at regional plan skal legges til grunn for lokal, regional og statlig planlegging og virksomhet i et område.
Dette erkjennes også av regjeringen. I grunnlagsnotat for diskusjon til regjeringens kontaktkonferanse våren 2013 står det blant annet følgende om utfordringer i forbindelse med regionale planer: «Dilemmaene for den regionale planleggingen kommer fram gjennom utarbeiding så vel som anvendelsen av planene. Blant annet ser vi at regionale planer i noen tilfeller ikke legges til grunn for statlige etaters virksomhet (som for eksempel regionale vindkraftplaner).»
Alternativ til regional plan – Fylkesrådet mener det er hensiktsmessig å vurdere om det bør være noen regionale hensyn som bør legges til grunn ved fylkeskommunens behandling av vindkraftsaker. Dette kan gjøres gjennom andre typer førende dokumenter for behandling av vindkraftsaker enn regional plan.
Det kan utarbeides «Regionale føringer for behandling av vindkraftsaker i Hedmark». I et slikt dokument kan det utarbeides noen prinsipielle retningslinjer som bør legges til grunn for vurdering av vindkraftsaker. Det kan pekes på utvalgte områder hvor konfliktnivået anses for høyt. Det kan pekes på områder som bør skjermes for slike etableringer. Dersom det utarbeides «Regionale føringer for behandling av vindkraftsaker i Hedmark» som peker på områder som bør skjermes, er det også viktig at denne ikke oppfattes som at alle andre områder kan anses som å ha akseptabelt konfliktnivå. Alle søknader må fortsatt vurderes helhetlig i forhold til lokale forutsetninger.
Fylkesrådets konklusjon – Fylkesrådet vil utarbeide «Regionale føringer for behandling av vindkraftsaker i Hedmark». Ambisjonen er at dokumentet kan legges fram for fylkestinget innen utgangen av 2013. Fylkesrådet legger til grunn at det gjennomføres nødvendig dialog med kommunene i prosessen og at dokumentet skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn før fylkestinget tar endelig stilling til det.

Splittflagg

Foto: H. Bast

Årsmøtet i Hedmark Venstre ønsker en stor satsing på vindkraft og vil derfor ha en samlet plan for slik utbygging i Hedmark. Venstre har en ambisjon om å gjøre Norge til Europas grønne batteri. Det planlegges i dag vindkraftutbygging i Kongsvinger, Nord-Odal, Våler, Åmot/Trysil, Engerdal og Rendalen. Flere av disse planene er sterkt omstridte på grunn av hensynet til blant annet naturvern og reiselivsnæringen. Kommunene forsøker på sin side å få mest mulig penger ut av utbyggerne for å få fylt opp slunkne kommune-kasser. Vi vil at Norge både skal være en stor eksportør av miljøvennlig kraft og samtidig ha et godt naturvern og god grobunn for et naturbasert reiseliv. Da er det viktig å ha en god planleggings-prosess med nøye overveide løsninger. Et av de naturlige tiltakene i denne sammenheng vil være å satse kraftig på energiøkonomisering (ENØK) og en økning av eksportkapasiteten for strøm fra Norge ut i Europa. Hedmark Venstre vil arbeide for at fylkesrådet snarest mulig sørger for å utarbeide en samlet plan for utbygging av vindkraft i Hedmark som legges fram for fylkestinget. Dette anbefales også av Miljøverndepartementet og er iverksatt i mange andre av landets fylker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**