Rådmannen svarer på Øbergs påstander

24.januar sendte Eidsvoll Venstres leder Kjersti Almåsvold inn et spørsmål til ordfører Einar Madsen (Ap) og rådmann Brynhild Hovde, der hun ba om svar på hvorvidt de mange påstandene fra Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg kan bekreftes eller avkreftes. Eidsvoll Venstre kan idag presentere svaret fra rådmannen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Spørsmålet fra Almåsvold kan du lese her. Til kommunestyrets møte 12.02 har kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug stilt et spørsmål til ordfører Einar Madsen (Ap), om han stiller seg bak påstandene fra sin gruppeleder. Les det her.

Og her er svaret fra rådmann Brynhild Hovde:

HANDLINGSPLAN OG BUDSJETT 2013-2016. ALLMENNKULTUR

Informasjon om Handlingsplan og budsjett 2013-2016
Beslutningsgrunnlaget for Handlingsplan og budsjett fremgår av rådmannens grunnlagsdokument med vedlegg og i tilleggsnotater med svar på spørsmål mv. Dokumenter og notater er sendt alle kommunestyrets medlemmer og er for øvrig offentlige og tilgjengelige for alle.

Nedenfor gis faktainformasjon om de forhold som er omtalt i innlegg i Eidsvoll Ullensaker Blad 24.01.13. I redegjørelsen er det gitt sidehenvisning til vedtatt Handlingsplan og budsjett for 2012-2015 og 2013-2016, samt til vedtatt Tertialrapport nr. 2012.

Budsjett for allmennkultur 2013-2016.

Sitat: «Det er fortsatt midler på budsjettposten allmennkultur som kan brukes hvis viljen er der; evt. ved enkle endringer i organiseringen av «allmennkulturen»

Kommunestyret har vedtatt en budsjettramme på kr. 754.000 til allmennkultur for 2013. Det vises til vedtatt Handlingsplan og budsjett 2013-2016, side 77.

Av totalrammen for 2013 på kr. 754 000 vil kr. 633.000 medgå til drift av kinoen. Det gjenstår etter dette kr. 121 000,-til andre tiltak i 2013.

Eidsvoll kommune har arbeidsgiveransvar for den ansatte som har ivaretatt kulturhusfunksjonen og det vil derfor påløpe lønnsutgifter i 2013 fram til omplassering er gjennomført. Rammen for allmennkultur har tidligere år dekket utgifter til kulturhusfunksjonen, drift av kinoen, kulturprogrammet, 17. mai arrangement og oppfølging av tiltak i regi av den kulturelle spaserstokken og den kulturelle skolesekken. Kommunens utgifter til 17. mai arrangement utgjorde i 2012 kr. 146 000.

Organisering av allmennkultur i 2013
Avdeling for allmennkultur har organisert det kommunale kulturprogrammet og også hatt kulturhusfunksjonen for Panorama. Kulturhusfunksjonen har bestått i tilrettelegging ved utleie av Panorama til lag og foreninger og til artister som leier lokalet (booking av lokalet, billettsalg, kontakt med teknikere, diverse informasjon og opplæring og øvrig verdisikring av bygget). Videre har kommunen som huseier et ansvar for å påse at forestillinger i Panorama gjennomføres med brann- og tilsynsvakt tilstede. Leietakere har stått for utgifter tilknyttet de ovenfor nevnte oppgaver, men kulturhusleder i allmennkultur har hatt ansvar for arbeidet med å sikre at bruken av huset gjøres med sertifisert personell

Det arbeides med å finne løsninger slik at utleie av Kafé Henrik kan opprettholdes. Utleien vil fremdeles være gratis og booking og utlevering av nøkler vil kunne ivaretas av Innbyggertorget. Bistand i form av informasjon og opplæring vedrørende lys-lydanlegg, prosjektor, låserutiner med mer kan ivaretas av Eidsvoll bibliotek. Det vil bli utarbeidet rutiner som gjør at ordningen forenkles noe og sikrer en forsvarlig og så optimal brukervennlighet for leietakere som mulig.

Kostnader pr. deltaker i kulturprogrammet

Sitat: « var det nødvendig å redusere et tilbud som innebærer sponsing på 400 kroner pr. billett til relativt få og stort sett voksne brukere. Dt siste fikk vi først vite etter at budsjettet ble vedtatt og «mediestormen» begynte.

‘Med grunnlag i regnskapstall for 2012 var netto kostnad pr deltaker i kulturprogrammet om lag kr 250,- i 2012. Antall besøkende i kulturprogrammet i 2012 var 2 695. Budsjettet for allmennkultur som gjelder kulturprogrammet og kulturhusfunksjonen for Panorama utgjorde i 2012 kr. 818 000,-. Dette inkluderer en administrasjonsressurs på 55 %. For å dokumentere hva kulturprogrammet alene utgjorde av kostnader må kostnader som tilhører kulturhusfunksjonen trekkes fra. Det er beregnet at kulturhusfunksjonen tilsvarer en administrasjonsressurs på 20 %, som igjen utgjør kr. 135 000,-. Resterende budsjett for kulturprogrammet er da på kr. 683 000,-. Dette er netto budsjett, etter at inntektene er trukket fra. Utgifter knyttet til vedlikehold er ikke medregnet. Regnskap for 2012 vil bli lagt fram for kommunestyret i mai/juni 2013.

Brukerbetaling og søskenmoderasjon i kulturskolen

Sitat: « Det er heller ikke riktig at det er vedtatt at det skal være slutt med søskenmoderasjon i kulturskolen, men prisen forutsettes satt opp til et nivå som fortsatt ligger under gjennomsnittet for andre kulturskoler, og lavere enn nabokommunene»

Kommunestyret vedtok ved behandling av Handlingsplan og budsjett 2013-2016 å øke brukerbetalingen ved kulturskolen med kr. 350.000. Dette innebærer en årskontingent på kr. 3.000.

Kulturskolen har per i dag 460 elevplasser. Kontingenten på kr. 3.000 per elev gir en økt brukerbetaling på kr. 380.000 i 2013, under forutsetning av at elevtallet holder seg stabilt. I denne beregningen ligger det ikke inne søskenmoderasjon. Ordningen med søskenmoderasjon utgjør en kostnad på ca. kr. 100.000. Det er på denne bakgrunn ikke mulig å opprettholde ordningen med søskenmoderasjon dersom kommunestyrets vedtak om en inntekt fra brukerbetaling på kr. 350.000 skal oppnås. Dersom søskenmoderasjonsordningen skal opprettholdes er det nødvendig å øke rammen i kulturskolen med kr. 100 000. Det vises til vedtatt Handlingsplan og budsjett 2013-2016, side 77.

De kommunale barne- og ungdomsklubbene

Sitat: « Rådmannen hadde foreslått nedlegging av bibliotek i Søndre Samfund og avvikling av de kommunale barne- og ungdomsklubber hvor ansatte fikk muntlig varsel om at det kunne bli oppsigelser»

‘Det medfører ikke riktighet at rådmannen i sitt grunnlagsdokument foreslo å avvikle ungdomsklubbene. Rådmannen foreslo å gjennomføre en omlegging av ungdomsklubbene ved å samordne dette tilbudet med øvrige tiltak for barn og unge i Familiens Hus. Det vises til vedtatt Handlingsplan og budsjett 2013-2016, side 76 og 77.

Det medfører ikke riktighet at ansatte fikk muntlig varsel om at det kunne bli oppsigelser. I henhold til Hovedavtalens bestemmelser skal eventuelle berørte ansatte informeres om mulige organisatoriske endringer og omstillinger. I forbindelse med forslag om omlegging av ungdomsklubbene, jfr. ovenfor, avholdt virksomhetsleder sammen med hovedtillitsvalgte informasjonsmøter med ansatte før rådmannens grunnlagsdokument ble offentlig. De ansatte ble informert om at eventuelle kutt kunne medføre reduksjon av årsverk og bortfall av arbeidsoppgaver, men at dette ikke var ensbetydende med oppsigelser. Dette ble også presisert fra hovedtillitsvalgt.

Fritidskontaktordningen

«Kulturbudsjettet for 2012 medførte nedleggelse av et populært allaktivitetstilbud til brukere innen HVPU: Der ble ansatte oppsagt med opprinnelig svært kort frist Det viste seg at de tallopplysninger vi hadde fått om hva som kunne spares var mangelfulle og ikke tok med et betydelig overforbruk i ordningen.

Informasjon om økonomiske forhold knyttet til virksomhetene, herunder merforbruk skjer rutinemessig gjennom året i tertialrapporter og årsmelding. Tertialrapportene ble lagt fram for kommunestyret på vanlig måte i 2011, herunder informasjon om merforbruk innen fritidskontaktordningen.

Kommunestyret vedtok i Handlingsplan og budsjett for 2012 -2015 en omlegging av ordningen med fritidskontakter for funksjonshemmede og en reduksjon av budsjettet på kr. 300.000 for planperioden. I Handlingsplan og budsjett for 2012-2015 ble det lagt til grunn at ordningen legges om slik at flere brukere, herunder barn og unge, får tilbud gjennom aktiviteter i større grupper og aktiviteter knyttet til ordinære tilbud, for eksempel kulturarrangementer. Det vises til vedtatt Handlingsplan og budsjett for 2012-2015, side 57 og 58.

Det medfører ikke riktighet at fritidskontaktene ble oppsagt med opprinnelig svært kort frist. Fritidskontakter er ikke ansatt i Eidsvoll kommune på ordinære vilkår med 3 måneders oppsigelse, men har oppdragsavtale med kommunen avgrenset til et bestemt tidsrom. Nye avtaler er knyttet opp til brukernes behov og vedtatte økonomiske rammer for ordningen.

På bakgrunn av kommunestyrets vedtak 6.12.12 ble fritidskontaktene 14. desember 2011 orientert om omorganiseringen av tilbudet. Redusert budsjett medførte reduksjon i antall grupper og færre oppdragsavtaler. Fire oppdragsavtaler ble sagt opp med virkning fra 15.01.12. Disse fritidskontaktene ønsket ikke å fortsette i nye tiltak. De øvrige fritidskontaktene ble oppfordret til å søke om oppdragsavtaler tilknyttet nye tilbud. Noen fritidskontakter gikk over til støttekontaktordningen, noen fikk oppdragsavtale knyttet til "Myldreklubben" og noen ønsket ikke å fortsette som fritidskontakter.

Kulturbudsjettet og antall kommunalsjefer i 2012

Sitat: «I løpet av 2012 ble kulturbudsjettet ytterligere beskåret med i hvert fall 900.000, mens antall kommunalsjefer ble øket fra fire til fem.»

Kommunestyret vedtok i sak 12/69 Tertialrapport nr. 1 2012 justerte driftsrammer for virksomhetene. Kommunestyret vedtok en reduksjon i rammene for flere virksomheter, herunder Kulturhuset med 1 mill kr. Det vises til sak 12/69 Tertialrapport nr. 1 2012, side 5.

Det medfører ikke riktighet at antall kommunalsjefer økte fra fire til fem i 2012. Antall kommunalsjefer ble redusert fra fem til fire fra 2. halvår 2012.

Antall elever ved Eidsvoll Læringssenter

Sitat: « Det ble opplyst at det bare var 10 elever som benyttet tilbudet, men det var egentlig snakk om 20, og det er ventelister.» (Eidsvoll Læringssenter)

Totalt er det 20 elevplasser ved Eidsvoll Læringssenter. Elever ved ungdomsskolene gis tilbud ved Eidsvoll Læringssenter 1- 2 dager pr. uke. Elevene gis tilbud etter behov slik at den enkelte elev benytter tilbudet alt fra noen måneder til hele skoleåret. Antall elever varierer derfor gjennom hele året. I Handlingsplan og budsjett 2013-2016, side 54 står det at Eidsvoll Læringssenter gir tilbud til 10 elever. Dette er upresist fordi antall elever med tilbud varierer gjennom året. I januar 2013 har 16 elever tilbud ved Eidsvoll Læringssenter. Elevene fordeles på 4 dager, noe som i snitt utgjør 4-6 elever pr dag, avhengig av om de har plass 1 eller 2 dager i uka. Det er for tiden 2,6 årsverk pedagoger med spesialkompetanse. Den elevfrie dagen benyttes til planlegging og kompetanseheving for de ansatte.

Brynhild Hovde
Rådmann