Politisk uttalelse fra årsmøtet i Levanger Venstre.
Det er ikke mindre enn en omveltning av skolen vi nå skal gjennomføre. Tre nye skoler skal skapes: Frol, Nesset og Røstad. Det er en unik anledning til å gjøre et kraftig løft i skolekvaliteten.
Venstre er glad for å se at rektorene ivrer etter å ta fatt på arbeidet. God skoleledelse er avgjørende for å vise vei for lærere og elever, og for å gjøre nødvendige prioriteringer.
Omstillingen vil omfatte mange lærere som alle får en ny arbeidsplass og nye kollegaer. Denne omstillingen må håndteres samtidig som fokus holdes på undervisningen. Kompetente og motiverte lærere som formidler faglig interesse, er nøkkelen til et godt læringsmiljø. Lærerne må øke sin kompetanse gjennom faglig utviklingsarbeid og oppfølging i lærerkollegiet og i skoledagen. Vi må også rekruttere målbevisst for å kontinuerlig videreutvikle lærerstaben. Vi har nå en kjærkommen anledning til å ta samarbeidet med lærerutdanningen på HINT et skritt videre.
For noen elever vil omstillingen bli større enn andre, men alle vil bli berørt. Venstre håper inderlig at det fører til at alle opplever bedre mestring og læring. Mestring gir selvtillit, og er nødvendig for å kunne bruke sin kunnskap, og for videre læring. Det betyr godt tilrettelagt undervisning ut fra de forutsetninger som en elev har. Organisert fysisk aktivitet hver skoledag, og nok mat på riktig tidspunkt er andre grunnleggende forutsetninger. Teoretisk undervisning må kombineres med mer praktisk ferdighetstrening. Elevene må få prøvd ut hvordan teorien fra flere fag kommer til anvendelse i praksis. På den måten får den enkelte elev et best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter, og tro på egne evner. Ingen skal bli mobbet, og ingen skal grue seg for å gå på skolen. Elevene skal bli inspirert av av en skoledag.
Etter spørsmål fra Venstre redegjorde ordføreren i kommunestyret i januar for tiltak som skal skape det aller beste læringsmiljøet ved de tre nye skolene. Levanger Venstre vil tett følge opp gjennomføringen av disse tiltakene.