Posisjonen i Karmøy, Høyre, KrF og FrP, har i budsjettbehandlingen i høst bestemt og skåret bort alt som har hatt den miste kobling til frivillig arbeid i lokale frivillige organisasjoner. Nå åpnes det istedenfor for garantier i millionklassen for et privat drevet eiendomsselskap, Karmøy Motorpark Eiendom AS.
30. januar i år, etter samtale med daglig leder i motorparken, ble det sitert i HA- nettavisen og trukket sammenligninger mellom Fjord Motorpark og en av Europas største motorsportsanlegg, Nurnbergring. Kan dette kalles gigantomani eller også stormannsgalskap?
Når en undersøker litt om Nurnbergring, som ligger i et område i Europa som har større befolkningstetthet enn Karmøy, får en vite hva som er fakta i europeisk motorsport for tiden. Til tross for at det ble investert i et nytt hotell og shopping senter der i 2009, at det ble åpnet et interaktivt mørkekjøringsprogram kalt «Motor Mania» på banen og at det i 2011 ble åpnet et berg og dalbane med navnet Ring Racer, gjorde motorparken seg klar for å erklære seg konkurs i 2012. Parken hadde da en gjeld på nesten 500 millioner dollar. 1. August 2012 gikk så delstatsmyndighetene i Rheinland- Pfals inn med en garanti på 312 M dollar for at motorparken kunne møte kravene fra kreditorene. Hvordan kan en garantere at dette ikke skjer på Karmøy, når man trekker disse sammenligningene?
Økonomiske utsikter:
For å motta tippemidler må Karmøy kommune bekrefte at søknadene er behandlet i henhold til Kulturdepartementets gjeldende bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet. Derigjennom påtar Karmøy kommune seg de forpliktelser som framgår av bestemmelsene. Disse forpliktelsene består bl. a av garantier for minst 20 år for å opprettholde driften. Det skulle vært moro og fått denne garantien ovenfor eldre mennestker og skoler også.
Et annet spørsmål er hvordan skal man få med seg private investorer når det er et grunnleggende prinsipp at støtte i form av spillemidler ikke skal danne grunnlag for fortjenestebaserte eierformer eller omdannes til fortjeneste for private eiere, for eksempel til det forholdsvis nydannede Fjord Motorpark Eiendom AS.
Dette er noen av faktaene som gjør at Venstre ikke kan sette kommunens noe skrøpelige økonomi på større utfordringer enn de lovpålagte oppgavene som vi sliter med å oppfylle.
Venstre ser fremdeles på vedtaket om å regulere området til motorsportanlegg i 2008 som utopi for videre oppfølging.
Vedtaket har kastet for mange lysende og kronglete ideer inn i alt for mange hoder.
Derfor oppfordret Venstre kommunestyret til å stemme mot forslaget til vedtak som ble forelagt fra administrasjonen.
Asbjørn Eik-Nes