Hedmark Venstre med krav til ny nasjonal transportplan

Årsmøtet vedtok politisk uttalelse om nasjonal transportplan.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


• Framskyndet utbygging av dobbeltspor i Intercity-triangelet til og med Lillehammer
• Et intercitytilbud basert på jernbanetunnel gjennom Hamar og at Tangen stasjon opprettholdes
• Rask utbygging av to nye krysningsspor på Kongsvingerbanen
• Bedre togtilbudet mellom Rena og Hamar særlig i helger og ved ferier
• Utvikle en seteavgift slik at overgangen fra fly til tog stimuleres
• Øyeblikkelig gjeninnføring av nattbuss gjennom Østerdalen (Oslo – Trondheim)

Disse løsningene gir miljøvennlig samferdsel og reduserte utslipp av klimagasser, samtidig som en tilrettelegger for økt bosetting og gode løsninger for godstransport.

Skolebuss

Foto: Sesselja Bigseth

Dobbeltspor til Lillehammer er grunnleggende for at den videre utviklingen i Innlandet skal være bærekraftig.
For å videreutvikle Hamar sentrum må Intercity-utbyggingen gjøres ved at en får en jernbanetunnel gjennom Hamar.
Videre må Tangen stasjon opprettholdes som stoppested for Intercity-togene. Stange kommune har måttet avgi mye grunn og verdifull strandsone til utbyggingen av ny infrastruktur, både for bane og E6. Stange kommune må derfor få muligheten til å kunne videreutvikle Tangen tettsted og som terminal for pendlerne.

Stjerneløsningen med Oslo- Kongsvinger (Oslo — Hønefoss og Oslo — Gjøvik) må planlegges og iverksettes seinere, men for Kongsvingerbanen vil små investeringer gir stor effekt raskt. Det trengs to nye krysningsspor. Dette vil øke kapasiteten og redusere reisetiden for persontrafikk. Samtidig vil en kunne videreutvikle godstrafikken på Kongsvingerbanen. Dette er avgjørende for skognæringen i Hedmark samtidig som en øker Kongsvingerbanens betydning som godsforbindelse mellom Østlandet og Sverige og mellom Østlandet og Nord-Norge via Narvik

Venstre må arbeide for å få til en grønn skattlegging som incentiv for å få trafikk over fra fly til tog. En bør derfor innføre en drivstoffavgift for innenriksflyginger. Disse midlene skal ved en geografisk fordelingsnøkkel øremerkes til utbygging av hurtigtog på egnete strekninger i Norge, samt å bygge ut Nordlandsbanen til Tromsø.

En gjeninnføring av et kollektivtilbud på natt er viktig for Østerdalen. Venstre mener at en nattbuss på strekningen Oslo – Trondheim er god distriktspolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**