– Lykkes vi med dette, får vi et bedre tilbud for byens befolkning. Tiltakene vi nå har fått presentert vil få kollektivtrafikken til å flyte bedre, og dermed øke reisehastigheten, punktligheten og kapasiteten for de reisende, sier Elvestuen.
Kraftfulle fremkommelighetstiltak
Trikkene og bussene i Oslo blir ofte hindret, blant annet på grunn av annen trafikk, anleggsarbeid, feilparkeringer og unødvendig tidsbruk på holdeplassene. Rapporten "Kraftfulle fremkommelighetstiltak" er utarbeidet av Ruter AS og Bymiljøetaten på oppdrag fra byråden.
De 100 tiltakene gjelder for alle trikkelinjene, og for busslinjene 20, 21, 23, 30, 31, 34, 37 og 54. Eksempler på tiltak er tilrettelegging av kollektivgater, prioriterte kollektivfelt, skilt og oppmerking og utbedring av holdeplasser. Tiltakene er vurdert for gjennomføring på kort og lengre sikt.
Trikkens gjennomsnittlige reisehastighet skal økes fra 16 km/t (2011) til 24 km/t. Målet for prioriterte bussruter er å oppnå en gjennomsnittlig reisehastighet over 12 måneder som ligger på nivå med juli måned. Det innebærer en økning på om lag 10 % resten av året.
– Vi skal nå foreta en gjennomgang av de tiltakene vi har fått, men det aller meste vil vi kunne gi Ruter og Bymiljøetaten et oppdrag om å gå videre med, sier Ola Elvestuen.
Last ned rapporten på Byrådet hjemmeside.
Medieoppslag om dette:
http://dittoslo.no/forbruker/bil-og-trafikk/100-tiltak-skal-fa-fart-pa-kollektivtrafikken-i-oslo-1.7762452
http://www.osloby.no/nyheter/100-losninger-for-kollektiv-Oslo-7117821.html
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.10908309