Krever klimaregnskap og innovasjon
– Det er uakseptabelt at det ikke har blitt utarbeidet et klimaregnskap. Det burde være selvsagt på alle større samferdselsprosjekt, så dette er avgjørende for Venstre å få på bordet når vi nå skal se på hvordan krysse Bjørnefjorden på den mest miljøvennlige måten, sier Greaker. – Her er ingenting vedtatt eller avgjort. Skal man krysse med bro, rørtunnel? Skal det være 4-felt eller høykvalitets 2-feltsvei? Kan vi samtidig produsere fornybar energi med en høyteknologisk løsning, som kanskje bare er en ide på et tegnebrett i dag? Stortingskandidat Terje Breivik går til valg på å ha en innovasjonsgalla i landet, og jeg kan ikke tenkte meg et bedre samfunnprosjekt enn å gjøre E39 grønn.
For Venstre er det viktig å hindre brutale naturinngrep. – Det er en klar forutsetning for oss at veien ikke skal ramme frilufts- og naturverdier i Søre Øyane.
Kollektiv og tog
På sikt ønsker Venstre å bygge intercity-tog mellom Bergen og Stavanger. – Bygging av fergefri E39 må muliggjøre togbygging i fremtiden, sier Greaker. – Tettere integrering og større bo- og arbeidsmarked er helt nødvendig for Vestlandet. Det sikrer vi best med gode kollektivløsninger. Med midtre trase kan ekspressbusser bruke under 3 timer mellom Bergen sentrum og Stavanger sentrum, og svært konkurransedyktige med fly på samme strekning.
Her tar Venstre ledelse og viser at det er mulig å bygge vei og miljøvennlige løsninger for fremtiden samtidig, mener Alf Helge. – Nå må Hordaland samles og kjempe for fremtidens samferdselsløsninger.
Kontakt:
Alf Helge Greaker
480 04 218
[email protected]
Les hele uttalelsen her.