Venstre går for miljøvennlig midtre trasé med tog

På helgens fylkesårsmøte gikk Hordaland Venstre inn for å bygge E39 med midtre trasé. – Vi skal klare å ta vare på miljøet og bygge den grønneste stamvei i Europa, sier Alf Helge Greaker, som er nestleder i samferdselsutvalget i Hordaland fylkesting. – Derfor etterlyser vi et klimaregnskap for alternativene for den mest miljøvennlige traseen. Venstre mener også at dette valget ikke utelukker å bygge tog mellom Bergen og Stavanger, sier Greaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Krever klimaregnskap og innovasjon
– Det er uakseptabelt at det ikke har blitt utarbeidet et klimaregnskap. Det burde være selvsagt på alle større samferdselsprosjekt, så dette er avgjørende for Venstre å få på bordet når vi nå skal se på hvordan krysse Bjørnefjorden på den mest miljøvennlige måten, sier Greaker. – Her er ingenting vedtatt eller avgjort. Skal man krysse med bro, rørtunnel? Skal det være 4-felt eller høykvalitets 2-feltsvei? Kan vi samtidig produsere fornybar energi med en høyteknologisk løsning, som kanskje bare er en ide på et tegnebrett i dag? Stortingskandidat Terje Breivik går til valg på å ha en innovasjonsgalla i landet, og jeg kan ikke tenkte meg et bedre samfunnprosjekt enn å gjøre E39 grønn.

Alf Helge m/logo

Foto: Tor Blaha

For Venstre er det viktig å hindre brutale naturinngrep. – Det er en klar forutsetning for oss at veien ikke skal ramme frilufts- og naturverdier i Søre Øyane.

Kollektiv og tog
På sikt ønsker Venstre å bygge intercity-tog mellom Bergen og Stavanger. – Bygging av fergefri E39 må muliggjøre togbygging i fremtiden, sier Greaker. – Tettere integrering og større bo- og arbeidsmarked er helt nødvendig for Vestlandet. Det sikrer vi best med gode kollektivløsninger. Med midtre trase kan ekspressbusser bruke under 3 timer mellom Bergen sentrum og Stavanger sentrum, og svært konkurransedyktige med fly på samme strekning.

Her tar Venstre ledelse og viser at det er mulig å bygge vei og miljøvennlige løsninger for fremtiden samtidig, mener Alf Helge. – Nå må Hordaland samles og kjempe for fremtidens samferdselsløsninger.

Kontakt:
Alf Helge Greaker