Sier klart nei til boklov

Oslo Venstres årsmøte gikk i helgen inn for å fjerne bokbransjens unntak fra konkurranseloven. Hallstein Bjercke, som er kulturbyråd i Oslo, mener det er et misforstått ønske om å bevare fremfor å fornye som liker bak regjeringens forsøk på å bruke lovregulering i stedet for markedsmekanismer for løse utfordringene bokbransjen står ovenfor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Det er ingen grunn til at forlag skal være skjermet fra sunn konkurranse slik det finnes i andre bransjer, og vi må ta innover oss den voldsomme utviklingen bransjen gjennomgår, særlig i forbindelse med at aktører som Amazon.com øker sitt internasjonale nedslagsfelt, sier Bjercke.

Hallstein Bjercke.

Foto: –

– Utviklingen er parallell med det vi har sett på film- og musikksiden de siste ti år. Forskjellen er bare at film- og musikkbransjen må utvikle nye løsninger for overleve i en ny markedssituasjon, mens bokbransjen tydeligvis skal beskyttes av Kulturdepartementet fra enhver nødvendig endring. Venstre mener tvert imot at utvikling i bokbransjen er helt nødvendig, og at ny teknologi, endringer i kundegrunnlaget og internasjonal konkurranse kan bidra til å styrke det norske bokmarkedet dersom det håndteres riktig, sier Bjercke, som mener at også forfattere vil tjene på en mer moderne tilnærming til bokpolitikken.

E-bok

Foto: Stock.xchng

– I dag sitter forlagene på veldig mye av makten i bokbransjen. Venstre ønsker å skape nye muligheter for forfattere, både de som skriver bestselgere og de noe smalere som kanskje bare kan regne med å selge noen hundre eksemplarer av sine verk. En boklov vil gjøre det vanskeligere, ikke enklere, for forfattere å benytte seg av de mulighetene den nye teknologien byr på, sier Bjercke.

– Målet må være å skape ordninger som fremmer teknologisk innovasjon og litterær bredde, tar hensyn til norsk litteratur og språk, og stimulerer spredning av mangfoldig litteratur også ut i distriktene. Utviklingen vi ser med at stadig flere bruker lesebrett og nettbrett til å lese bøker, bidrar til økt tilgjengelighet og bedre spredning av litteratur, og det er ingen grunn til at vi som politikere skal bidra til å sementere bransjestrukturer alle kan se er til hinder for denne utviklingen, sier Bjercke.

-Det viktigste for oss at er bokmarkedet ivaretar litteraturens og forbrukernes interesser. Særordninger som øker bokprisene og hindrer innovasjon er ikke veien å gå når vi ønsker å gjøre mer litteratur mer tilgjengelig, avslutter Bjercke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**