Prioriter Akershus-pendlerne!

Politisk uttalelse fra Akershus Venstres årsmøte etter forslag fra Marit Helene Meyer i Asker Venstre: Punktlighet, god frekvens og kort reisetid er avgjørende for at stadig flere skal velge toget til og fra jobben. NSB neglisjerer dette og ofrer store pendlergrupper i sin nye iverksatte ruteplan. Nå må Samferdselsdepartementet på banen for å sikre pendlernes interesser!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


I arbeidet med ny ruteplan har NSB lagt ensidig vekt på pendlere fra byene i Intercity-triangelet. Det har medført at dagpendlere fra de store boområdene rundt Oslo er neglisjert. Dette er et brudd med en grønn og bærekraftig utvikling av et av de sterkeste vekstområdene i landet.

Nytt og gammelt togmateriell i Tønsberg

Foto: Kåre Pettersen

Reisende langs særlig Konsvingerbanen og Spikkestadbanen og reisende langs Dal-Drammen opplever vesentlig økt reisetid med NSBs nye ruteplan. I tillegg er en rekke stasjoner nedlagt, på tross av at stasjonene har ligget i vekstområder med store pendlergrupper. Endringene skjer uten at kommunene er involvert, uten at pendlergruppene er hørt og uten at NSB har foretatt noen analyse av hva økt reisetid vil medføre av økt belastning på veinettet i de berørte områdene.

Et velfungerende togtilbud er avgjørende for at flere skal velge kollektivt og la bilen stå. Det har derfor vært svært store forventninger til NSBs lenge bebudede ruteomlegging. Skuffelsen var derfor stor da det ble klart at NSB har valgt å ofre store pendlergrupper i den nye ruteplanen. Tusenvis av dagpendlere har fått til dels betydelig økt reisetid som følge av ruteomleggingen. Deriblant har alle togpendlerne fra alle stasjonene mellom Lillestrøm og Gardermoen mistet togforbindelsen til en av Akershus’ største arbeidsplasser, Oslo Lufthavn Gardermoen.

Pendlerforeningene i Akershus har vist til at kort reisetid er svært viktig for kollektivreisende. Dersom toget skal velges før bilen, må pendleren oppleve at reisetiden minker. For å få til dette må NSB gjøre som resten av Europa, nemlig satse på et differensiert tilbud. I områdene nært Oslo er høy frekvens på lokaltog som betjener alle stasjoner nødvendig. For boområdene noe lenger ut, er det avgjørende at togene kjører lokalt ute i periferien for deretter å kun betjene knutepunktstasjonene inn mot Oslo. Det sikrer kort reisetid og gjør toget konkurransedyktig. All tidligere kunnskap og forskning viser at kollektivandelen synker for hvert transportmiddel pendlerne må bytte til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**