Jernbaneutbygging i Nord-Norge

Årsmøtet i Troms Venstre ber i en uttalelse regjeringen og Stortinget ta på alvor det potensial for industrietablering, bosetting og utvikling en jernbane i nord vil gi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jernbaneutbygging i Nord-Norge

En av de største utfordringene i nord er å få til effektiv, rask og miljømessig transport av varer til og fra internasjonale markeder.

En jernbaneløsning er påkrevd for å avlaste veinett og utvikle et konkurransedyktig næringsliv, samtidig som det vil begrense den stadige økningen av antall vogntog på nord-norske stamveier.

Norsk banedebatt handler aller mest om det sentrale østlandsområdet og utfordringer knyttet til persontrafikk. I store deler av Norge er eksport av råvarer en bærebjelke i samfunn og næringsliv. For Troms Venstre er det sentralt at godstrafikken kan flyttes fra vei til bane av hensyn til effektiv tilgang til markedene og miljøvennlige løsninger.

En videreføring av jernbanen fra Ofotbanens endepunkt i Narvik og videre nordover bør nå være mer aktuell enn noensinne. Ofotbanen vil ifølge Nasjonal Transportplan doble trafikken i løpet av en ti-årsperiode. En baneforlengelse fra Narvik til Tromsø vil knytte Nord-Norges største by til det europeiske jernbanenettet, samtidig som dette vil være et viktig ledd i forlengelsen av Nordlandsbanen.

Troms Venstre ber regjeringen og Stortinget å ta på alvor det potensial for industrietablering, bosetting og utvikling i nord som en jernbane gir.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**