Årsmøteuttalelse: Kamp for ny lærerutdanning i Oppland

Oppland Venstre vil ha en femårig lærerutdanning i Oppland. Dette vil gi en bedre skole, og vil bidra til å få ned andelen ufaglærte lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre ønsker en framtidsretta og praktisk orientert lærerutdanning i Oppland. Høgskolen i Lillehammer (HiL) har et svært sterkt pedagogisk miljø med professorater, doktorgradsstudenter og et forskningsmiljø. Det er masterstudier i flere pedagogiske retninger og et av Norges ledende studier innen skoleledelse. Høgskoler med doktorgradsrett kan opprette masterstudier. I praksis betyr dette at HiL kan opprette en femårig lærerutdanning. Slik kan Oppland og HiL komme både i posisjon og i tet.

Elev, elever, skole, lærer, utdanning

Foto: Microsoft

Oppland er det eneste fylket i Norge som ikke har allmennlærerutdanning. Vi har også ett av landets laveste utdanningsnivåer i befolkningen. Ifølge SSB står vi med mer enn 365 ufaglærte lærere i grunnskolen i Oppland. I bare halvparten av kommunene i Oppland er alle lærere faglært. I tillegg er gjennomsnittsalderen høy.

Ved lærerutdanningen på høgskolen i Hedmark er halvparten av studenten fra Hedmark, mens tredve prosent kommer fra Oppland. Dette viser hvor viktig det er å ha en egen lærerutdanning i fylket for å rekruttere et stort nok antall. SSB anslår at vi kan komme til å mangle over 11 000 lærere i Norge allerede i 2020. Det blir hard kamp om de beste lærerne.

Venstre mener det haster med å få på plass et nytt fond for forskning og høyere utdanning som erstatning for Universitetsfondet. En femårig lærerutdanning må prioriteres på topp når det skal fordels midler fra dette fondet. Alle kommuner i Oppland må bidra til spleiselaget med å opprette det nye fondet. Vi oppfordrer også staten ved Fylkesmannen om å bidra med skjønnsmidler for å styrke fondet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**