Vil man ha endring, må man gi folk et alternativ!

Vestfold Venstres årsmøte vedtok lørdag en uttalelse hvor fokuset er satsingen på kollektivtrafikken og en ferdig InterCity utbygging på Østlandet innen 2025. Grunnlaget for uttalelsen var to ulike forslag fremmet av henholdsvis Eddy Robertsen og Kåre Pettersen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Vestfold er et lite, tett befolket og flatt fylke uten store topografiske utfordringer. Allikevel er det nær sagt umulig for folk flest å la bilen stå i hverdagen. Det er rett og slett slik at kollektivtilbudet i fylket ikke er konstruert for å dekke det behovet folk faktisk har. Det er fånyttes å be folk om å endre behovet sitt, og det er svært vanskelig å tvinge dem til det. Vestfold Venstre tror på å gi folk et alternativ som kan erstatte bilen, men som allikevel møter behovet.

Ny forskning viser at den viktigste forutsetningen for at folk skal være villige til å bytte til kollektive ordninger, er at den tiden det tar fra et transportbehov oppstår til det er fylt, ikke blir for lang. Dette forustetter en integrert transportplanlegging. Det betyr at det ikke skal være langt fra huset ditt til nærmeste kollektivpunkt. Det betyr at den lokale transporten skal være sømløst integrert med transporten kommunene imellom. Det betyr også at den interkommunale transporten skal henge sammen med transporten ut av regionen. Alt i alt betyr det at du som kollektivkunde skal ha en jevn, effektiv transport fra der du befinner deg til dit du skal. Når du trenger det.

Nytt og gammelt togmateriell i Tønsberg

Nytt og gammelt togmateriell i Tønsberg
Foto: Kåre Pettersen

Dette betyr at vi må fullføre InterCity-utbyggingen innen 2025. En moderne dobbeltsporet IC-bane vil gi et langt bedre tilbud for gjennomgangstrafikken fra og til øvrige landsdeler. Gode trafikk-knutepunkter er en forutsetning for et sømløst kollektivtilbud.

Det finnes i dag mange eksempler på vellykkede integrerte transportløsninger i både Europa og andre steder. Venstre vil at det på nasjonalt plan lages verktøy for integrert transportplanlegging. Kommuner, fylker og regioner må og skal samarbeide for å gi folk et godt alternativ til bilen. Uten at det går ut over mobiliteten.

Den nest viktigste forutsetningen for at folk skal være villige til å bytte, er kostnaden ved det kollektive tilbudet i forhold til bruk av bil. Dersom alternativet til å bruke bil er både dyrere OG mindre effektivt, er det ikke rart folk er lite villige til å bytte. Derfor vil Vestfold Venstre ha ordninger som reduserer kostnaden for kollektivalternativet, samtidig som kostnaden for å forurense miljøet økes. Vi innser at pisk alene ikke holder, da ender det bare med at folk betaler mer for å gjøre akkurat det samme de har gjort før. Vestfold Venstre vil være garantisten for at det faktisk også introduseres en gulrot.

Tiden er overmoden for å komme opp med nye finansieringsmodeller og organisering av prosjekter i denne størrelsen. Vi må tørre å tenke nytt! Til dét kreves politisk handling og prioritering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**