Video: Venstre aksjonerte mot nedbygging i strandsonen

Akershus Venstres årsmøte er mot planene om omfattende utbygging i strandsonen i Asker. Venstre vil ha grønn utvikling av Holmen fjordby, sa Siri Engesæth, 2. kandidat til stortingsvalget i sin appell. – Her legges til rette for varige inngrep i terrenget, i strid med lokale interessers ønsker og i strid med miljø og naturhensyn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

Takk til Katrine Gjærum og Census Film for videoklippet!

Engesæth påpekte viktigheten av å bevare folks tilgang til sjøen og det unike artsmangfoldet i området – Vi må ikke rasere verdier for fremtiden. Her er det klare regler. Politikerne må være modige nok til å stå rakrygget for slik at 100-meterssonen bevares og unike naturverdier ikke går tapt.

– Utbygging av strandsonen og utfylling i Holmenbukten, som flertallet i Asker kommunestyre nå godkjenner, vil ødelegge deler av dette områdets spesielle grønne kvaliteter, sa Ingvild Tautra Vevatne, kommunestyrerepresentant for Asker Venstre. Vevatne mener kommunen bør være restriktiv til bygging i strandsonen. – Grøntområdet ved Holmenskjæret må sikres for allmennheten, sier Vevatne. Venstre gikk mot planen i kommunestyret i Asker og vil nå vurdere å kreve lovlighetskontroll på manglende risiko- og sårbarhetsanalyse.

Ca. 100 venstrepolitikere deltok i Aksjonen. Førstekandidat Abid Q. Raja deltok, og lokalbefolkningen møtte politikerne i strandsonen. Akershus Venstres årsmøte ble arrangert 9. – 10. februar på Holmen Fjordhotell i Asker i denne helgen.

Se også:

Grønn utvikling av Holmen – politisk uttalelse vedtatt av Akershus Venstres årsmøte

Borghild Tenden, Ingvild Vevatne, Abid Q. Raja og Siri Engesæth og resten av årsmøtet aksjonerte mot planene om bygging i strandsonen.

Foto: Christoffer Biong

Siri Engesæths appell:
Sjønære områder er under press overalt i verden. I Norge har vi god lovgiving på området, utfordringen er å ha ryggrad til å holde disse prinsippene i de konkrete situasjonene. Presset fra utbyggere og eksisterende interesser er enormt. Hvis vi lar kommunedelplanen Asker kommunestyre har vedtatt bli stående åpner vi for utbygging og utfylling i hundremetersbeltet og i det artsrikt utløpet av Neselva. Dette er stikk i strid med det vi nasjonalt ønsker å verne!

Det er et knefall for utbyggingsinteressene! I 2010 trådte nåværende plan- og bygningsloven i kraft. Med den kom flere straffeskjerpelser for bygging i strandsonen. Slik bygging anses nå som miljøkriminalitet.

Utbygging i strandsonen kan og bør anmeldes. Økokrim har da flere virkemidler de kan bruke; de kan gi bøter, de kan gi virkelig høye bøter, i grove tilfeller kan det idømmes fengselsstraff. Men et effektivt virkemiddel som ikke har vært mye i bruk, men som Økokrim varsler de vil benytte mer er inndraging av verdiøkningen. Økokrim har varslet igjen og igjen av kommunene må ta sitt ansvar som vernere av strandsonene og vassdragene på alvor.

Signalet politikerne i Asker gir ved å legge til rette for bygging i strandsonen og rasering av Neselvautløpet er svært uheldig. Det er uverdig Askers befolkning. Her legges til rette for varige inngrep i terrenget, i strid med lokale interessers ønsker, i strid med miljø og naturhensynene og i strid med hva vi har lovet å verne for fremtidens Askerbøringer!

Venstre vil ha grønn utvikling av Holmen fjordby. Her kan bli et fantastisk område. Venstre mener kommunens politikere må være sitt ansvar bevisst og ikke gjøre uverdig knefall for kortsiktige interesser.

Ja til grønn utvikling av Holmen fjordby. Nei til knefall og rasering.

Mer fra årsmøtet:
Uttalelse: Prioriter Akershus-pendlerne