Styrket medisinskfaglig ledelse i kommunene er nødvendig

Oslo Venstre går inn for å styrke den medisinskfaglige ledelsen i kommunene. Samhandlingsreformen ble iverksatt 1. januar 2012. Reformen betyr blant annet at flere pasienter skal behandles på laveste effektive omsorgsnivå, eller nærmere hjemmet. Dette medfører et økt ansvar for kommunene og en forskyvning av oppgaver fra spesialisthelsetjenesten, eller sykehusene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

-Dermed bør også kommunenes organiseres annerledes og styrkes i kompetanse. Dette gjelder også den medisinske ledelsen av kommunen. Her har det i liten grad skjedd noen endring etter at samhandlingsreformen trådte i kraft, sier Oslo Venstres nestleder Erik Borge Skei.

Erik Borge Skei

Foto: Oslo Venstre

Kommunene leverer svært viktige helsetjenester blant annet når det gjelder sykehjem, hjembaserte tjenester og forebyggende helsearbeid. Oslo Venstre ønsker en mer strukturert tilnærming til dette viktige tilbudet.

-En utfordring i folkehelsearbeidet er at innsats er spredt og fragmentert, og ikke basert på en strategi for den enkelte kommune. Tiltak er ofte svakt kunnskapsforankret og kortlivede. En fersk rapport fra Kunnskapssenteret viser at faglig og organisatorisk forankring er en forutsetning for at samhandlingstiltak lykkes, sier Borge Skei.

Venstre vil derfor styrke og utvikle kommunelegerollen, og styringen av kommunenes helsetjenester.

-I tillegg går Venstre inn for en rekke andre tiltak, blant annet en kommunereform med større kommuner, for å sikre mer robuste fagmiljø. Bakgrunnen er at når oppgaver forskyves fra spesialisthelsetjenesten til kommunene, må man styrke kommunene faglig, avslutter Borge Skei.

Årsmøtet vedtok også et forslag om å fjerne den øvre aldersgrensen for hjelpemidler til fysisk aktivitet.

Toril Berge

Foto: Oslo Venstre

– Dagens regelverk innebærer at voksne over 26 år ikke får støtte til tekniske hjelpemidler til fysisk aktivitet. Dette er et punkt i livet der det er ekstra viktig å fortsette å innarbeide rutiner med fysisk aktivitet, spesielt fordi mange ikke har samme mulighet til å legge inn fysisk aktivitet i hverdagsgjøremål, som for eksempel å gå trapper eller løpe en tur, sier Venstres gruppeleder i bystyret og 5.kandidat til stortinget, Toril Berge.

– Ved å fjerne aldersgrensa samtidig som man innfører en egenandel, åpner man for mer fysisk aktivitet også for voksne som er avhengige av til dels svært dyre hjelpemidler, sier Berge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**