– Staten må ta halve regningen for Bybanen

Venstre vil programfeste at staten tar halve regningen for bybane-utbyggingen. Også buss og Bergensbanen loves statlig pengedryss.
- Vi vil ha 50 prosent statlig finaniseiring av Bybanen, sier Terje Breivik i BT i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Bergensbanen

Foto: MK

- Det er ingen grunn til at Bergen ikke skal ha like høyt tilskudd som Oslo. Det bør ikke være knyttet til om det er tog, buss eller bane så lenge det er et godt utbygget kollektivsystem, sier Julie Andersland, gruppeleder i bystyregruppen til Venstre i Bergen.

Venstre vil ha potten til kollektivmidler i storbyene opp tilén milliard i løpet av kommende stortingsperiode.

Terje Breivik ønsker dobbeltspor gjennom Ulriken og forbedring av Vossabanen.
- Får vi det til, er vi godt i gang med det som egentlig er Bergen og Hordalands svar på Intercity på Østlandet, sier Brevik.

Aller viktigst for Bergensbanen er likevel å få på plass Ringeriksbanen, mener Breivik og Andersland.
- Det er veldig viktig at den løftes opp. Vi må sikre fortgang i prosjektet. Dette er en sak som i praksis er trenert i lang tid, sier Andersland.

- Utbyggingen av Intercity-tog på Østlandet er viktig, men da må Ringeriksbanen med i planene. Hvis ikke er jeg redd for at toget bokstavelig talt går for Bergensbanen.

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

Hordaland Venstre forventer et rolig årsmøte, uten de store kontroverser. Med ett mulig unntak:
- Det er foreslått at vi skal komme med en uttalelse om trasévalg for E39. Jeg antar at det er ulike syn i Venstre på dette, som i alle partier i Hordaland, sier Andersland.

Les hele saken Bergens Tidende, side 9, lørdag 9. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**