Det kjører i dag så mange biler i byen at det tilfredsstiller kravene til firefelts vei. Allerede i 2005 kunne Vegvesenet konstantere at det kjørte flere biler gjennom byen enn før E6 på slutten av 70-tallet ble lagt utenfor. Det har blitt arbeidet med planer både i 2006 og 2009. Ingen av disse planene innholdt tiltak som ville reudsere trafikken nevneverdig, og lite har skjedd for å forbedre trafikkforholdene.
Gatebruksplanen som endelig ble lagt frem i høst ga derfor håp om at det endelig kunne skje noe. Dessverre måtte vi konstantere at heller ikke denne planen vil hjelpe. For eksempel vil tiltakene i planen øke trafikken i nordenden av Kirkegata med 100 biler i verste fall, eller i beste fall redusere den med kun 200 biler.
Venstre stilte derfor ordføreren spørsmål i kommunestyret om han ville gjøre noe for å finne løsninger som faktisk bidrar til en reduksjon. Han svarte at han var fornøyd med planen. Med dagens plan er det eneste som vil skje at trafikken spres fra Kirkegata til alle gatene i byen. Dette er ikke holdbart for hverken besøkende, beboere eller de som driver næring, eller for de som i dag er nødt til å bruke byen som veikryss for å komme dit de skal. Formålet med avlastningsveier er å redusere gjennomgangstrafikken. Trafikk til byen er bra, men gjennomgangstrafikk er ikke bra.
Venstre vil ha en langt mer kraftfull gatebruksplan. Levanger Venstre krever at ordføreren tar initiativ til å lage en skikkelig gatebruksplan som reduserer gjennomgangstrafikken i byen med 70% innen 2020. Da må tiltak som faktisk virker utarbeides. Eksempler på dette er avlastningsvei langs Levangerelva, hele veien fra Mo og til trekanten, samt veier og bro som håndterer trafikken fra Nesset.
Byen skal ikke være et veikryss, men et sted å besøke, å bo og å drive næring. Derfor må det lages en skikkelig plan som løser problemet, og så må vi gjennomføre den.