Oslo Venstre vil åpne for karakterer fra 7. trinn

Oslo Venstre går inn for at kommuner som ønsker det kan åpne for karakterer fra 7. klasse. Det ble vedtatt på Oslo Venstres årmøte i helgen. Dermed støtter Oslo Venstre mindretallet i partiets programkomité. – Dette handler om å ta barn på alvor, sier Erik Borge Skei, nestleder i Oslo Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

— Argumentene mot er gjerne at man er for ung til å få karakterer og at det er vanskelig å forstå hva dette betyr. Vi mener derimot at gode skriftlige og muntlige tilbakemeldinger sammen med en karakter vil gjøre det lettere å se hvordan man ligger an med å nå målene i læreplanen, og at elever og foreldre får en bedre forståelse for vurderingen som gjør det lettere å jobbe videre i etterkant, fortsetter Borge Skei.

Erik Borge Skei

Foto: Oslo Venstre

Overgangen fra barneskole til ungdomsskole er utfordrende, og Oslo Venstre tror at karakterer siste år på barneskolen kan bidra til å gjøre denne overgangen enklere både for elevene, foreldrene og lærerne i ungdomsskolen.

Oslo Venstre mener også det er vesentlig med åpenhet om resultatene av nasjonale prøver slik at skolenes resultater og utvikling ses i en større sammenheng. Samtidig vil Venstre fortsette å utvikle de nasjonale kartleggingsprøvene og "vurdering for læring" som verktøy for å gi tilpasset opplæring.

-En slik kartlegging er ikke et mål i seg selv, men et redskap for å kunne forbedre resultater over tid, både for den enkelte elev, men også for skolene. Det er skolens oppgave å forberede elevene på fremtiden. Realiteten er at de kommer til å måtte forholde seg til karakterer i hele resten av utdanningsløpet. Ved å innføre karakterer på siste trinn i barneskolen vil barna få en forståelse av hva karakterene betyr og på hvilket grunnlag de settes. Vi tror det vil virke positivt for elevene. I tillegg kan lærerne på ungdomsskolen ha et utgangspunkt for videre tilpasning av undervisningen til eleven, avslutter Borge Skei.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**