Argumentene mot er gjerne at man er for ung til å få karakterer og at det er vanskelig å forstå hva dette betyr. Vi mener derimot at gode skriftlige og muntlige tilbakemeldinger sammen med en karakter vil gjøre det lettere å se hvordan man ligger an med å nå målene i læreplanen, og at elever og foreldre får en bedre forståelse for vurderingen som gjør det lettere å jobbe videre i etterkant, fortsetter Borge Skei.
Overgangen fra barneskole til ungdomsskole er utfordrende, og Oslo Venstre tror at karakterer siste år på barneskolen kan bidra til å gjøre denne overgangen enklere både for elevene, foreldrene og lærerne i ungdomsskolen.
Oslo Venstre mener også det er vesentlig med åpenhet om resultatene av nasjonale prøver slik at skolenes resultater og utvikling ses i en større sammenheng. Samtidig vil Venstre fortsette å utvikle de nasjonale kartleggingsprøvene og "vurdering for læring" som verktøy for å gi tilpasset opplæring.
-En slik kartlegging er ikke et mål i seg selv, men et redskap for å kunne forbedre resultater over tid, både for den enkelte elev, men også for skolene. Det er skolens oppgave å forberede elevene på fremtiden. Realiteten er at de kommer til å måtte forholde seg til karakterer i hele resten av utdanningsløpet. Ved å innføre karakterer på siste trinn i barneskolen vil barna få en forståelse av hva karakterene betyr og på hvilket grunnlag de settes. Vi tror det vil virke positivt for elevene. I tillegg kan lærerne på ungdomsskolen ha et utgangspunkt for videre tilpasning av undervisningen til eleven, avslutter Borge Skei.