Fra forhånelse til esperanza

Arvid viser sin lyriske side og svarer på utfordringer i skoledebatten

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fra forhånelse til esperanza

inspirert av Per Apelseth i lørdagsavisa:
(se esperanza i ordboka):

Da allting så som svartest ut, kom Esperanza inn
og akkurat i tide kom en vara, – med det samme sinn.
Vårt kommunale hushold økte brått med 30 mill
ved hjelp av dette elegante lille spill.
Snart jobber vel fornøyd profetene som ikke lot seg stansa
i et av klasseromma som skal døpes Esperanza.

Gratulerer!

Litt til Kirsten Odden. I Venstre har det lenge vært uenighet om Tåtøy Skole. Flere av oss har gått inn for nedleggelse, undertegnede en av dem, med pedagogisk begrunnelse. Skoler kan bli for små, og det er en grense for hvor mye distriktspolitikk man kan kjøre med et skrapet skolebudsjett. Det samme har vært diskutert rundt Skåtøy. Men vi er glad for Montesorriskolen der.
Torvald Stoltenberg var i Kragerø for en tid siden og snakket blant annet varmt om kompromisser. Venstre har kompromisset. Vi har programfestet at vi vil ha én barneskole på Kragerøhalvøya. Denne blir nå i sentrum, så det har vi oppnådd. Vi har bidradd til å bevare Levangsheia og Sannidal. Opposisjonen hadde sendt sannidals-unger på busstur for å bevare Kalstad. Vi har hele tiden jobbet for å bevare Kragerø-modellen.
Det blir vel litt for hypotetisk å snakke om hva som hadde skjedd dersom Venstre hadde stemt på en annen måte. Vi har innsett lenge at noe måtte gjøres med økonomistyringen i kommunen og har valgt en praktisk politikk deretter.

Men det er mer å undres over enn det du gjør: De store overskridelsene når kommunen er byggherre er mer regelen enn unntaket i Kragerø. Nevner utbedringen av Svømmehallbygget, Læringssenteret, Helle skole, restaureringen av Feierheia. Entrepenørene ser ut til å finne – etter at anbud er gitt og akseptert -, svakheter og konstruksjonsfeil som bare "må" tas. Slik melkes en slunken offentlig pengekiste. Tipper nevnte overskridelser samlet når opp i 100 mill. Med disse pengene kunne vi gjespet av hele strukturdebatten. På Marienlyst holdt man for øvrig budsjettet, og de innvidde vet hvorfor.

Ellers må opposisjonen kreditteres for en god taktisk jobb ved sitt ensidige fokus på Læringssenteret og Kalstad. En skulle tro strukturdebatten bare handlet om disse to. Det gjør den selvfølgelig ikke. På Levangsheia og i Sannidal jubles det, men i det stille. Modige politikere fra posisjonen fortjener støtteerklæringer i lokalavisa fra dere som har fått beholde alt dere har ønsket dere.

Til slutt kan du saumfare Aps program også. Der vil du finne at økonomistyring er et hovedpunkt. Praktisk politikk viser noe annet.

Arvid Slettebakken, Kragerø Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**