Årsmøteuttalelse: Oppland Venstre er garantisten for moderne høyhastighetsbane

Det er viktig for Oppland at samferdselsutbyggingen løser kortsiktige og langsiktige utfordringer. God infrastruktur er viktig for å utvikle Opplandssamfunnet og gode klimaløsninger er nødvendige for å sikre miljøet for framtidige generasjoner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Avkastningen av oljefondet var opprinnelig ment blant annet til opprustning av norsk infrastruktur. Den sittende regjeringen har tvert imot brukt pengene til en kraftig økning i antallet offentlig ansatte og har bidratt til galopperende lønnsutgifter i kommunale og statlige budsjetter.

Verden satser på lyntog for å avlaste befolkningsveksten i byene, øke næringslivets konkurransekraft og redusere klimautslipp. Oppland Venstre vil at Norge skal gjøre det samme. Oppland Venstre vil ha høyhastighetsbane mellom Oslo og Trondheim.

Dersom Stortinget velger å bruke 0,4 % av oljefondet hvert år de neste 10 årene, vil høyhastighetsbanen mellom Oslo og Trondheim være betalt, og både Oslo, Gjøvik, Lillehammer og Trondheim vil ha moderne InterCity-baner. Reisetiden Oslo — Trondheim må reduseres til 2,5 time og Lillehammer — Oslo til under 1 time.

Det må etableres et eget eierselskap for strekningen som finansierer utbyggingen med statsgaranterte obligasjoner og lån, ikke ulikt slik det ble gjort med Gardermobanen. Drift av persontransport på den nye strekningen må konkurranseutlyses.

Dobbeltsporene som ferdigstilles i nær fremtid på østsiden holder ikke høyhastighetsstandard. Traseen må legges på vestsiden av Mjøsa for å fange opp industrimiljøet på Raufoss og Gjøvik, og sikre at den store verdiskapingen som skjer rundt disse miljøene fortsetter og øker.

På kort sikt må Gjøvikbanen inn i NTP med midler til oppgradering for å få ned kjøretidene til og fra Oslo. IC fram til Lillehammer er overmodent og må inn i NTP. En sammenkobling av Gjøvik- og Dovrebanen må utredes i perioden.

Samtidig med satsing på jernbane er distriktene avhengig av gode og trygge veier med midtdeler. Oppland Venstre vil prioritere følgende veier i NTP for kommende 8-årsperiode:
E 6 må fullføres fram til Otta.
E 16 må fullføres sørfra fram til Slidre.
Rv 4 må bygges ut fra Nittedal til Jaren.
Firefelts veg mellom Gjøvik og Mjøsbrua

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**