Perspektivmeldingen: -Framtidens utfordringer må møtes med nye løsninger

Regjeringen peker på det helt selvfølgelige i perspektivmeldingen: En eldre befolkning stiller oss overfor nye utfordringer. Mye av de samme utfordringene pekte regjeringen imidlertid på allerede i forrige perspektivmelding i 2009 uten at noe er gjort for å møte de samme utfordringen, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Skei Grande

Foto: Caroline Roka

– Problemet er at regjeringen ikke har brukt de fire årene siden forrige melding til å ta noen modige beslutninger for å møte utfordringene. I stedet for å ta viktige og riktige grep for å trygge arbeidsplasser og framtidig velferd, har regjeringen smurt tynt utover til alt og alle og valgt å møte morgendagens utfordringer med gårsdagens løsninger.
Resultatet av manglende prioritering og vilje til fornyelse er at de framtidige utfordringene blir større enn det som er nødvendig. Regjeringen er dessverre preget av at den har store penger og små ideer, sier Trine Skei Grande.

Grande vil peke på følgende grep som helt nødvendige for å møte de utfordringene som perspektivmeldingen viser at vi står ovenfor:

1. En mer fleksibel arbeidsmiljølov når det gjelder normalarbeidstid, overtid, og definisjon av kvelds- og helligdagsarbeid. Økt fleksibilitet gjør at flere vil arbeide mer.

2. Et tilnærmet likt pensjonssystem i privat og offentlig sektor hvor «innelåsing» unngås og den enkelte kan ta med seg sine opptjente rettigheter mellom ulike jobber. Pensjonssystemet må innrettes slik at det for alle lønner seg å jobbe mer og lenger. Faren for å miste «pensjonsrettigheter» hindrer et fleksibelt og dynamisk arbeidsmarked i dag.

3. Økt satsing på forskning og innovasjon. Spesielt den næringsrettede forskningen må styrkes. I statsbudsjettet for 2013 er det i realiteten kutt i denne type forskning.

4. Langt mer fleksible regler for arbeidsinnvandring. Vi vil komme til å trenge all tilgjengelig arbeidskraft. Byråkratiske ordninger i Norge gjør at arbeidskraften forsvinner til andre land med samme utfordringer.

5. En helt nødvendig reform når det gjelder kommunestrukturen. Vi må ha færre og større kommuner. Utfordringen med flere eldre vil spesielt slå inn i små kommuner i distriktene som vil møte problemene fra flere hold — både demografiske og det at vi slite med å rekruttere nødvendig arbeidskraft.

6. Langt bedre rammevilkår for norske bedrifter og norsk næringsliv. Skattesystem og offentlig virkemiddelappart må innrettes slik at innovasjon og investering i norske arbeidsplasser og bedrifter belønnes. Dessuten må det satses kraftig på forenkling og opprydding i unødvendig byråkrati og regelverk.

Grande peker også på at perspektivmeldingen viser at det er helt nødvendig at vi i framtiden fører en langt mer aktiv miljø- og klimapolitikk enn den politikken som har vært ført de siste årene.
— Opposisjonen, med Venstre i spissen, har måttet kjempet en hard kamp for å få med regjeringen og regjeringspartiene på to klimaforlik. Regjeringens egen perspektivmelding viser at det har vært helt nødvendig og at det siste klimaforliket er et minimum av det vi må gjøre, ikke et maksimum slik regjeringspartiene åpenbart har lagt til grunn, påpeker Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**