Vet velgerne hva de har fått?

Høyre gjør mye bra i Bærum. Med sparring fra alle vi andre partiene blir de fleste beslutningene riktig så gode. Men med flertall alene er dessverre sjansene for at det glipper større enn noen gang, skriver Siri Engesæth i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Siri Engesæth er 2. kandidat til stortingsvalget for Akershus Venstre.

Foto: Gisle Bjørneby 2011

Bærum kommunestyre behandlet på sist møte en sak om hvor mye gebyr lokale kulturarrangement skal betale for å få skjenkebevilgning for enkeltanledninger. Tidligere har kommunestyre satt et lavt og flatt gebyr på slik bevilgning, 250,-. Det har vært gjort med tanke på julearrangement på seniorsenteret, lokale vernissager og lignende.

Intensjonen i alkoholloven er at gebyret skal dekke kommunens utgifter med saksbehandling av søknaden om bevilgning og til kontroll av arrangementet. Et stort arrangement tar mer tid å saksbehandle og innebærer flere og mer omfattende inspeksjon og kontroll.

Rådmannen har påpekt at det flate gebyret på bare 250,- ikke dekker disse kostnadene for større arrangement, som Julerocken, Extrema og lignende. Det var derfor foreslått at gebyret skulle ha forskjellige nivå;
Små lokale arrangement skulle fortsatt betale 250,-.
Kulturarrangementer der arrangør forventer mellom 500 og 1000 deltakere, ble det foreslått gebyr på kr 2500 kr.
Og ved over 1000 deltakere, kunne det rett og slett betales gebyr i henhold til den ordinære forskriften.

En slik differensiering er da rimelig? Det er klart at det koster kommunen betydelig mye mer å behandle og kontrollere ett arrangement som Julerock med rundt 1250 besøkende enn det koster å saksbehandle og kontrollere julelunsjen på Bekkestua seniorsenter?

Stor var min forbløffelse da vi skulle behandle saken. Venstre, Arbeiderpartiet, SV, Krf var for differensiering. Frp var mot. Og alle som en av Høyrerepresentantene stemte mot!

Hver eneste av Høyres representanter stemte altså for at kommunen ikke skal få dekket utgiftene ved saksbehandling og kontroll av større lokale arrangementers skjenkebevilling. Og når Høyre har flertall alene og alle stemmer likt, da ble resultatet likt gebyr for alle.

Uforståelig. Likhet er her ikke likhet. Likhet her betyr at vi subsidierer større arrangement. Jeg tror ikke dette er i tråd med Høyres velgeres ønske.

Siri Engesæth
Venstre