La oss bevise at det er mulig!

“Flykter fra trafikken” skriver Budstikka. “Har ikke plass ved brygga”, og “båtforbindelse vil med konvensjonell ferge ta lengre tid enn buss” siteres Ruter på å si. Siri Engesæth, 2. kandidat for Akershus Venstre, slår et slag for hurtigbåt til Fornebu.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Siri Engesæth, 2. kandidat for Akershus Venstre, har lenge vært en pådriver for hurtigbåt til Fornebu.

Først, jeg syns Ruter gjør skikkelig og godt arbeid. Med sterk trafikkvekst har Ruter allikevel økt andelen som reiser kollektivt hvert år siden oppstarten. Sterkt forenklet sone- og billettsystem og rask problemløsning er flott. Dette må alle våre politikere, både kommunal og fylkeskommunal administrasjon og våre selskaper få skikkelig ros for.

Men, vi kan ikke få ros for hvordan vi har organisert oss når det gjelder transport på Fornebu. Venstre har sitt på det tørre — vi var ikke blant dem som vedtok å mure igjen kulverten som allerede var laget (!) fordi en løsning ble vraket og en annen aldri ble realitet.

Nå er vi i kattepine. Eller skal vi kalle det dødvann. Vi står i kø som til tider strekker seg så langt at det til tider blokkerer helt opp i Vollsveien der jeg kommer nedover. Bedrifter oppgir trafikken som grunn til å flytte. Flytting til Asker er fint for kortreiste arbeidsplasser der, og slett ikke det verste som kan skje, men tenk på tapene for verdiskapingen og alle timene med familie som går tapt i kø.

I september 2009 foreslo jeg i Budstikka at vi måtte vurdere hurtigbåt til Fornebu. Ikke på noen måte som erstatning for bane. Bane haster mer enn noen gang. Men for å ta noen av toppene i denne perioden hvor bane ikke er på plass. Dette fikk jeg i første runde liten gehør for, og i samarbeid med hurtigbåtforkjemper Tor Edvardsen bestemte vi oss for å lage Foreningen Hurtigbåt til Fornebu. Målet var hurtigbåtforbindelse så fort som mulig og helst før åpningen av Statoil, men realistisk i løpet av 2013. Vi fikk raskt mange støttespillere.

Siden har det gått ganske fort. I Akershus fylkesting har leder for samferdselsutvalget, Anette Solli, fått fortgang og samme med oss andre i posisjonen går fylkestinget inn for å få til dette.

Bærum kommune, med den eminente fungerende rådmann, Lingsom, fikk fortgang på planene fra kommunens side og her kan det også gå fort. Bryggene på Aker brygge, på Nesodden er der allerede. Båter har vi. Foreningen har laget forslag til rute i samarbeid med de som opererer båten. Vi kan begynne med en gang.

Hvor lang tid tar det å bygge brygge her på Rolvsbukta? 3 måneder? Det er lett å si at noe er vanskelig og å finne grunner for å bevise at noe er umulig. Men kjære administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen; vi skjønner det er litt dyrere, vi skjønner det krever litt, men vi trenger avlastning på veien. Vi har lyst til å kjøre båt, både for å vite når vi kommer frem og for økt livskvalitet. Kan vi ikke slå sammen kostene og bevise at det er mulig å få dette til? Fort?

Siri Engesæth
Venstre