Kommunesammenslåing

I Sandnes og Stavanger Venstre har vi etter en lang prosess begge gått inn for kommunesammenslåing. Hos de andre partiene er det et ja i Stavanger, men et nei i Sandnes. Nå er det blitt snakk om en overstyring, altså kommunesammenslåing ved bruk av tvang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Tove Frantzen Stavanger Sandnes Per Thorbjørnsen Forus

Foto: Rogaland Venstre

Gjennom flere perioder har Stavanger Venstre vært for kommunesammenslåing. Argumentene da var med hensyn til miljø, transport og tilgang på boliger. Det er de samme argumentene som brukes i dag.

Etter en lang prosess har Stavanger og Sandnes Venstre blitt enige om at kommunesammenslåing er noe vi begge vil gå inn for. Sandnes Venstre har nå programfestet at de vil arbeide aktivt for en kommunesammenslåing med Nord-Jæren. De har gått inn for å avskaffe egen kommune, og opprette et Stor-Stavanger.

I en pressekonferanse september 2012 gikk Sandnes Høyre, KrF og Venstre ut med at de alle tre ønsket kommunesammenslåing. Verken Høyre eller KrF har fått dette programfestet.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet i Sandnes har programfestet at de vil kjempe mot tvungen kommunesammenslåing. I Arbeiderpartiets program står det også: “Sandnes kommune har en størrelse som gir et godt grunnlag for effektiv drift. Nærhet til byens innbyggere sikres godt. Vi ser derfor ikke behov for å slå Sandnes sammen med Stavanger. Kommunesammenslåing skal være basert på frivillighet”.

Alle partiene vil ha et sterkere kommunalt samarbeid.

De fleste Stavanger-partiene har gått inn for kommunesammenslåing. Med andre ord har vi et ja i Stavanger og et nei i Sandnes. Det som nå skjer, er at det har blitt snakk om å ta saken nasjonalt. Altså kommunesammenslåing ved bruk av tvang.

Regjeringen må sørge for at en kommunesammenslåing både gir de aktuelle kommunene en bedre økonomi, men også flere oppgaver. Da kan vi få til en mer demokratisk og effektiv kommunestruktur uten bruk av tvang. Større og sterkere kommuner vil gi oss mer lokaldemokrati og bedre sosiale tjenester. Med større kommuner kan staten desentralisere flere oppgaver, samtidig som det blir enklere å samordne de kommunale tjenestene og tiltrekke seg arbeidskraft.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**