Dobbeltspor er lønnsomt

– Dobbeltspor kan bli en realitet om velgerne vil skriver Ola Elvestuen og Per Magnus Finnanger Sandsmark i dette leserbrevet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

 Per Magnus Finnanger Sandsmark og Ola Elvestuen mener dobbeltspor til Halden, Lillehammer, Skien og Hønefoss er lønnsomt. De vil ha fullt utbygd intercity innen 2025.

Per Magnus Finnanger Sandsmark og Ola Elvestuen mener dobbeltspor til Halden, Lillehammer, Skien og Hønefoss er lønnsomt. De vil ha fullt utbygd intercity innen 2025.

Bergensbanen ble åpnet i 1809, og kostet tre statsbudsjetter. I 2013 bruker toget mellom Oslo og Bergen lengre tid enn i 1975.Dobbeltspor til Halden, Skien, Lillehammer og Hønefoss blir ikke ferdig før i 2040 om vi følger regjeringens tempo.

I 2013 har regjeringen store penger, men bare små tanker. Dette understrekes av Transportøkonomisk institutts rapport 28.1. der de hevder at utbygging av dobbeltspor ikke er lønnsomt. De ser ikke hele bildet.

Dobbeltspor helt frem til Halden, Lillehammer, Skien og Hønefoss gir muligheten til å redusere biltrafikken, senke boligprisene og muligheten til å etablere nye arbeidsplasser i et mye større område enn i dag. Dette er miljøpolitikk som skaper en bedre hverdag for folk. Venstre vil jobbe for ferdig utbygget dobbeltspor til disse byene innen 2025. Det kan bli en realitet om velgerne vil.

Fremtiden trenger nye løsninger: Dobbeltspor på jernbanen gir bedre togtilbud til folk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**