Feiringklinikken må bli i Eidsvoll

Igår var det folkemøte på Fløygir i Feiring, for å hindre at Feiringklinikken flytter fra Eidsvoll. På kort varsel var politikerne invitert til å møte et lokalsamfunn som mobiliserer mot at flere arbeidsplasser forsvinner fra Feiring. Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug var tilstede på møtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

EUB har denne artikkelen på nett om folkemøtet. Venstres leder Kjersti Almåsvold har nedenstående innlegg på trykk i dagens utgave av EUB, under overskriften Feiringklinikken til en støyende flyplass:

Feiringklinikken må bli i Eidsvoll

Hva kan være bedre for syke mennesker enn et godt helsetilbud i naturfine omgivelser, tett på alt som er av offentlige og private transportårer.

Når folk skryter av Feiringklinikken, er det ikke bare pga et dyktig og trivelig personale. Mange uttrykker begeistring for den ro og hygge det er å bli behandlet i de omgivelsene klinikken i dag har. Den gode effekten naturens ro har på kropp og sjel, ønsker Feiringklinikken å gi opp den, for å være i nærheten av en støyende flyplass?

Kun få kilometer og kun få minutter unna, er det mulig å finne arealer som både kan ivareta alle medisinske behov og samtdig gi pasientene omgivelser som kan være som balsam for sjelen. Kun kort avstand fra hovedflyplassen, kort vei fra E6, nær jernbane, 37 minutter til Oslo – er det mulig å finne et sted mer perfekt enn Eidsvoll? Ei avstressende bygd med variert natur og tilbud, og det urbane bare et steinkast unna. Vi har tomter og boliger attraktive for klinikkens ansatte – og den politiske styringen får vi sikkert orden på.
Plasseringsmulighetene er mange. Vi har et behov for å få større synergier av aktivitetene i sentrumsområdet, samle kulturen, og derfor kan salg av Badet Kulturtun være et alternativ. Da kan kommunen gjøre det kommunen burde gjort for noen år siden, utvide Panoroma-bygget og Badet igjen bli det det var, et sted for å bli frisk. Vi har mange flere alternativer og krysser fingrene for at noen klarer å selge Eidsvoll som det mest attraktive området for Feiringklinikken. Å håpe på at gamle feil blir rettet, er vel som å tro på julenissen, men ønsket om å beholde Feiringklinikken, et sted i Eidsvoll, burde være innen rekkevidde.

Kjersti Almåsvold
Leder Eidsvoll Venstre