Ønske om traseomlegging for tog i Drangsdalen

John-Arvid Eik fra Lund Venstre fremmet forslag om uttalelse fra Rogaland Venstre sammen med fylkesstyremedlem Anja Berggård Endresen på fylkesårsmøtet i helgen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Anja Berggård Endresen og John-Arvid Eik

John-Arvid Eik fra lund Venstre fremmet forslag om uttalelse fra Rogaland Venstre sammen med fylkesstyremedlem Anja Berggård Endresen.
link til uttalelse

utdrag fra uttalelse fra Rogaland Venstre:
*Drangsdalen er flaskehalsen på Sørlandsbanen. Togstrekket gjennom Drangsdalen er utrygt, og toget må derfor kjøre med en fart på mellom 20 og 40 kilometer i timen, som er den laveste som finnes på noen hovedstrekning i Norge. Utbedringer på denne strekningen haster og må prioriteres.

Denne gikk rett igjennom med full støtte fra årsmøtet.

På samme møte oversendte de og følgende forslag til endring i stortingsvalgprogrammet som gikk igjennom nåløyet til Fylkesårsmøte delegatene:
Gjennomføre traseomlegginger for å redusere rasfaren og redusere kjøretiden gjennom Drangsdalen på Sørlandsbanen.

Linjeomlegging Drangsdalen
Målsetting
Hovedhensikten med tiltaket er redusere rasfaren og redusere kjøretiden i Drangsdalen. Denne strekningen mellom Moi og Likningstjønna er en problemstrekning med stor rasfare. Rasfaren arter seg som steinskred, løsmasseskred, flomskred, sørpeskred og snøskred. I tillegg er det problemer med flombekker, og isnedfall.
Som følge av kjørehastigheten i Drangsdalen 20 km/t i nedoverbakke og 40 km/t i oppoverbakke. Dette er det laveste som vi har på noen hovedstrekning i Norge.
Beskrivelse
Tiltaket består av en av linjeomlegging i Drangsdalen bestående av en ny enkeltsporet tunnell med en toppfart på 160 – 200 km/t
Tekniske data
Enkeltsporet tunnel lengde 8,3 km

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**