Knut Bakkehaug har sendt inn denne interpellasjonen på vegne av Eidsvoll Venstre til kommunestyrets møte 12.februar:
Interpellasjon om tilbakebetaling av forskutterte midler fra Eidsvoll kommune til et reguleringsarbeid Vegvesenet skulle utføre langs fylkesvei 181
For en tid tilbake ba Eidsvoll Venstre om et møte mellom utvalgsleder Solveig Schytz fra Akershus fylke og kommunalsjef Tore Ulsund Eidsvoll kommune og ordfører for Eidsvoll, Einar Madsen. Ordføreren var dessvere opptatt med andre møter, så utvalgsleder for plan-utvalget i Eidsvoll, Toril Altenborn, møtte i hans sted. Møtet ble avholdt fredag 25.januar 2013. Bakgrunnen for møtet er Eidsvoll Venstres interpellasjoner og spørsmål oversendt ordfører i forkant av flere kommunestyremøter i 2012. Vi har etterlyst framdrift i arbeidet for å få gang-sykkelvei på strekningen Eidsvoll Sentrum – Finstad, med spesiell henvisning til strekningen mellom Eidsvoll Sentrum og Bårli bru.
Gang- og sykkelvei langs denne veien har stått øverst på Eidsvoll kommunes prioriteringsliste for trafikksikkerhet i ca 15 år. I løpet av disse årene har kvaliteten på vegen blitt dårligere og trafikken økt voldsomt. Beboerne i området spekulerer i om bompengene på E6 er årsaken, til det de opplever som en økning av tung langtransport. De savner permanente tiltak fra Vegvesenets side for å hindre denne type trafikk på en allerede trafikkfarlig strekning.
Akershus fylkeskommune har vedtatt tidenes satsing på utbygging av gang-og sykkelveier. I desember ble det lagt inn en økning på 250 millioner til utbygging av gang-og sykkelveier. Romerike er den regionen som ligger lengst på etterskudd og skal derfor prioriteres. Vi som lokalpolitikere får signaler om at vi må sørge for at kommunale prioriterte strekninger blir regulert ferdig. Når det er lagt inn store ekstrabevilgninger til gang- og sykkelveier hos fylkeskommunen blir prosjekter,- som er inne i fylkeskommunens samferdselsplan,- og som er ferdig regulerte realisert først,- fordi de er klare til å stikke spaden i jorda.
Eidsvoll Venstre undres over hvorfor strekninger som har stått øverst på trafikksikkerhetsplanen i kommunen i svært mange år ikke er kommet med i Samferdselsplanen til fylkeskommunen. Er reguleringsstatus avgjørende? Det er ikke kommunen alene som står for regulering av veiene. Vi er helt avhengig av Statens vegvesen. Hvis vi har oppfattet riktig på møtet med kommunens representanter, betalte Eidsvoll Kommune Vegvesenet kr 450 000,- for snart to år siden som kommunens andel av et reguleringsarbeid Vegvesenet skal utføre langs fylkesvei 181. Avtalen ble inngått mellom Vegvesenet og kommunen i 2010. Kommunen er helt avhengig av Vegvesenets vurderinger, anbefalinger og reguleringsarbeid for å få en trygg vegstrekning for både bilister, gående og syklende fra fylkesveg 181 til Finstad over Tunneltoppen og Bårli Bru. Denne vegen er også viktig for Eidsvoll for å få sentrumsnær utbygging med gangavstand til viktig kollektivknutepunkt, uten at det berører dyrkbar mark.
I EUB mandag 04.02 svarer Vegvesenet at den veistrekningen Eidsvoll har forskuttert midler til, ikke står så høyt på prioriteringslisten at arbeidet er fullført, samt at det har vært indre organisatoriske utfordringer i Vegvesenet som gjør at arbeidet har stått i stampe. Venstre reagerer på at denne informasjonen ikke er gitt kommunen tidligere. Eidsvoll kunne brukt disse pengene på andre strekninger som også bør prioriteres for å få bygget gang- og sykkelveier.
Spørsmål:
Hva vil ordføreren gjøre for å få tilbakebetalt midlene Eidsvoll kommune i 2011 betalte som forskudd til Vegvesenet?
Forslag:
Ordføreren bes ta initiativ til at de til Vegvesenet utbetalte 450 000 kr i 2011 blir tilbakebetalt, alternativt at det forhandles mellom kommunen og Vegvesenet om å plassere pengene i gang-/sykkelveiprosjekter kommunen kan få støtte til utbygging av.
Knut Bakkehaug, kommunestyrepreresentant Eidsvoll Venstre