Foreslår varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja

Venstreleder Trine Skei Grande fremmet idag et forslag om å gi Lofoten, Vesterålen og Senja varig vern. Det vil si at Lofoten-saken havner på Stortinget også før valget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Forslaget om å gi Lofoten, Vesterålen og Senja varig vern finner du her.

Irene Dahl

Foto: Silje Englan

Lofoten, Vesterålen og Senja er verdenskjent for landskapet, rike naturressurser og en levende historie. Havområdene utenfor har unike verdier, med kaldtvanns-korallrev, flokker av spekkhoggere, store sjøfuglkolonier og verdens største gjenværende torskebestand som gyter i området, skriver Venstre i forslaget.

Les: Venstre stoppet Lofoten-utbygging i 2003

— I området finnes korallrev, sjøpattedyr, store sjøfuglkolonier og ikke minst verdens største gjenværende torskebestand som gyter i området, sier Venstres stortingskandidat for Troms, Irene Vanja Dahl til NRK.

Les: Et klart flertall av Norges befolkning er mot oljeutvinning utenfor Lofoten ifølge meningsmåling.

Meningsmåling fra NRK/Infact viser betydelig motstand mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen.

Foto: NRK

– Dersom vi ikke skal gi disse sårbare og unike områdene et varig vern, hvilke områder skal vi da gi varig vern? For Venstre er noen områder så sårbare eller så verdifulle at selv om det finnes petroleumsressurser der, setter vi fortsatt miljøet først, sier Trine Skei Grande til NTB / VG nett.

Sårbart havområde
Statfjord A-utslippet i Nordsjøen i desember 2007 er en påminnelse om at oljeulykker kan skje. 4000 tonn råolje gikk ut i havet under værforhold som gjorde at oljelenser ikke kunne brukes.

– Lofoten og Vesterålen har tøffe værforhold og begrenset dagslys om vinteren, noe som øker faren for ulykker og utfordringene for oljevernberedskapen blir større, sier Skei Grande.

Uforsvarlig nær land
Siden sokkelen utenfor er så smal, mener Venstre at en eventuell oljevirksomhet vil foregå uforsvarlig nær land. Alle typer installasjoner eller aktivitet innebærer en risiko for utslipp, det være seg leteboring, bunninstallasjoner, flytende plattformer, rørledninger eller økt skipstrafikk.

Arne Ivar Mikalsen

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde, Pressefoto

– Det er oppsiktsvekkende og skremmende at Stoltenberg rett før helga la hele sin tyngde og prestisje som statsminister og partileder i å gjennomføre oljeboring midt i Norges matfat. Spesielt med tanke på at vi har åpnet mange nye andre områder og gjort mange nye og store olje og- gassfunn helt andre steder langs Norskekysten., sier Skei Grande.

— Vi venter tydelig støtte fra KrF og SV til dagens forslag, så velgerne kan få se klart hvem
som er opptatt av hensynet blant annet til fiskerinæringa, sier stortingskandidat Arne Ivar Mikalsen i Nordland Venstre til Bladet Vesterålen.

— SV har vært høyt på banen. Nå får de enten gå imot sin egen regjering, eller stemme for og ta det internt, mener Mikalsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**