Ønsker sikring av Askøybroen

Fylkesutvalget i Hordaland ønsker sikring av Askøybroen. Nå skal modeller for sikring utredes, etter sterkt påtrykk lokalt. – Det lokale engasjementet har vært veldig viktig, sier fylkesvaraordfører Mona Hellesnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

På møtet i fylkesutvalget torsdag 31. januar, var det en sak om sikring av Askøybroen. De siste årene har broen vært et utsatt sted for selvmordsforsøk, og det har derfor vært et stort påtrykk lokalt for å finne løsninger som kan hindre dette.

Mona Hellesnes på årsmøtet

Foto: RH

– Det er viktig å hindre at noen steder blir et “lavterskel” sted for selvmordsforsøk, mener Mona Hellesnes. – Derfor er det godt å se at hele fylkesutvalget støtter en utredning med mål om å sikre broen.

– Kampen mot selvmord starter med et godt psykisk helsetilbud, mener Hellesnes. – Likevel er det positivt med alle tiltak som kan hindre dødsfall, som en sikring av Askøybroen.

Askøybroen1

Foto: Ukjent

Mona Hellesnes foreslo i møtet å informere på broen om telefonnumre man kan ringe dersom man vurderer selvmord. Dette fikk støtte i fylkesutvalget. – Dette er enkle grep som vi kan ta, men som kan bety veldig mye for dem det gjelder. Nå handler det om å sikre en bedre psykisk helsetjeneste for den enkelte, sier Mona Hellesnes.

Hun mener at det lokale engasjementet i saken har hatt stor betydning. – Lokale Venstre-folk, politikere fra andre partier og engasjerte foreldre som har gått i tog og stått vakt på broen, har alle vært viktige for å sette psykisk helse på dagsorden, sier hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**