Uttalelse: Styrk skolen og realfagene og få Vitensenteret Sørlandet inn på statsbudsjettet

Venstre er et kunnskapsparti. Derfor satser Venstre på bedre og mer relevant undervisning.
Lærerne må få mer utdanning rettet mot å formidle kunnskap på en inspirerende måte. Det kreves derfor en lengre lærerutdanning, med økt fokus på faglig innhold og formidling.
I tillegg må lærertettheten økes for å sikre oppfølging av den enkelte elev samt sikre individuelt tilpasset undervisning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Agder Venstre er bekymret for de svake resultatene i matematikk i grunnskolen og i videregående skole. Den nasjonale oversikten fra Utdanningsdirektoratet viser en betydelig nedgang i elevenes karakterer i matematikk i videregående skole. Også i grunnskolen står det dårlig til med kunnskapsnivået i matematikk.

Agder Venstre mener flere lærerstudenter må stimuleres til å velge fordypning i realfag. Det må dessuten gjøres attraktivt for realfagsutdannede å søke undervisningsstillinger i skolen. I tillegg må ingeniørutdanningen ved universiteter og høgskoler styrkes.

Mangelen på ingeniører er stor og økende. Elevene velger i for liten grad spesialisering i realfag. En god måte å vekke interessen for realfag på er gjennom aktivitetene på vitensenterne. Vitensenteret Sørlandet er landets eneste vitensenteret som ikke har regional status med statsfinansiering.

Pål Koren Pedersen, Kine Wangerud, Trine Skei Grande og Hans Antonsen

Pål Koren Pedersen, Kine Wangerud, Trine Skei Grande og Hans Antonsen
Foto: Jan Kløvstad

Fra arbeidsmøte der Kine Wangerud fra Vitensenteret Sørlandet presenterte vitensenterets ønske om å komme på stastbudsjettet på lik linje med de andre regionale vitensentra. Trine Skei Grande forbereder nå spørsmål i Stortingets spørretime for å sikre statsstøtte til drifta av Vitensenteret Sørlandet.

Derfor vil Agder Venstre at:

Vitensenteret Sørlandet får regional status og statlig finansiering.

I tillegg mener vi at:

Regjeringen må stimulere flere lærerstudenter til å velge fordypning i realfag.

Det må gjennom lønn og karrieremuligheter gjøres attraktivt for realfagsutdannede å søke undervisningsstillinger i skolen

Kompetanseutvikling for lærere innen matematikk og teknologi må styrkes

Alle ungdomsskoler skal tilby valgfag innen teknologi og forskning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**