Dyrevelferd på agendaen

Borgny Berge Øvrebø, styremedlem i Sola Venstre, satte søkelyset på mangelfull dyrevelferd, da hun entret talerstolen under fylkesårsmøtet til Rogaland Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Borgny Berge Øvrebø tok til orde for strengere tilsyn med dyrevelferd, spesielt ovenfor produksjonsdyr, bruk av forsøksdyr og transport av dyr. Dyr lider og det har få eller ingen konsekvenser at man bryter gjeldende lovverk for dyrevelferd.

“Venstre er for et godt miljø og det innbefatter også dyr. Dyr er en veldig viktig del av alt rundt oss”. Berge Øvrebø fortsatt med å peke på faren for at vi den travle verden vi lever i, glemmer å ta hensyn til dyra. Hun tok videre til orde for at Venstre skal kjempe for at vi skal gjøre det lettere å melde fra dersom brudd på dyrevelferden oppdages. Hun ønsket at man også skulle kunne ha andre instanser enn Mattilsynet som skulle ha ansvar for disse sakene. Dyr skal ha det godt og de som ikke tar hensyn til det, skal få sin straff.

Borgny Berge Øvrebø

Foto: Anja Berggård Endresen

Dyr har en egenverdi i seg selv og skal behandles med respekt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**