Behov for ny innvandringspolitikk

Anja Berggård Endresen fra Sola representerte fylkesstyret under fylkesårsmøtet til Rogaland Venstre. Hun var på talerstolen for å ta opp resultatene av de rødgrønnes asylpolitikk. Hun gav et eksempel ved å berette om kurdiske Sarwar som etter 14 år i Norge, ble tvangsutsendt tilbake til et urolig Nord-Irak like før jul.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I sin tale kom hun inn på følgende:
Vi har en tendens til å sette merkelapper på ting vi synes er vanskelige. En av merkelappene som er blitt satt på en gruppe mennesker fra Irak, er muffere.

MUF var forkortelsen til en gruppe kurdiske flyktninger fra Irak. Midlertidig opphold uten rett til familiegjenforening, var statusen som ble gitt til de folkene som kom. De var på flukt fra et krigsherjet land.
Jeg vil bruke et bedre navn på en av de det gjaldt. Han het Sarwar og han kom til Norge i 1999.
Sarwar har eid og drevet to frisørsalonger. Han har gitt arbeid til mange folk. Han har betalt skatt, men likevel blitt bøtelagt fordi de rødgrønne partiene førte en politikk som tok fra han arbeidstillatelsen og retten til å arbeide i sine egne to frisørsalonger.

Sarwar var en aktiv salsadanser. Da dansegruppen hans ikke lenger hadde noe lokale å danse i, åpnet han dørene til salongen sin. Sarwar ryddet bort stoler og hårfønere og lot gjengen danse der fast hver torsdag. Stemningen var alltid høy og folk kom helt fra Egersund for å nyte godt av vennskapet og rausheten til Sarwar.

En slik god dansekveld før jul, skjedde det som aldri burde ha skjedd. Politiet kom i salongen og tok med seg Sarwar. De rødgrønne mente at nå var det trygt nok for kurdere å returnere til Nord Irak. Noen få dager etter, ble Sarwar sluppet av flyet i Bagdad. De tok fra ham levebrødet, det han eide, vennene hans, familien hans og ikke minst tryggheten hans.
Da jeg var i kontakt med Sarwar sist gang, bad han meg si følgende:
Vær så snill, det er ingen sikkerhet for meg her. Jeg kom til Norge fordi det var livsfarlig for meg her i Nord-Irak. Problemene er her fremdeles. Hver dag blir folk drept på gata her. Jeg er bare inne. Jeg er redd for å gå ut og har ingen her. Jeg ber dere hjelpe meg.

Sarwar beskrev den virkeligheten han opplevde da han ble sluppet av flyet i Irak. 13 bomber eksploderte i byen Kirkut da han oppholdt seg der. Mange ble drept og hele byen bevegde seg. Det er en virkelighet som regjeringspartiene anser som trygg.

Berggård Endresen avsluttet sitt innlegg med å vise til at hun var glad for å tilhøre et parti som setter folk først, som tror på menneskeverdet og som ikke er så systemblinde at de glemmer å tenke selv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**