Hvor lenge må vi vente?

Fylkeskommunen har vedtatt tidenes satsing på gang- og sykkelveier. I desember ble det lagt inn 250 millioner mer til gang- og sykkelveier. Romerike er regionen som ligger lengst på etterskudd og skal derfor prioriteres. Hva kan kommunen gjøre for raskere ferdigstillelse av gang- og sykkelvei for å trygge barnas liv og folks helse, spør Knut Bakkehaug og Kjersti Almåsvold i et leserinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

 Knut Bakkehaug er Venstres representant i kommunestyret i Eidsvoll.

Knut Bakkehaug er Venstres representant i kommunestyret i Eidsvoll.
Foto: Venstre

En tid tilbake ba Eidsvoll Venstre om møte med utvalgsleder Solveig Schytz fra Akershus fylke og kommunalsjef Tore Ulsund og ordfører i Eidsvoll, Einar Madsen. Ordføreren var dessvere opptatt, så leder for planutvalget, Toril Altenborn, møtte i hans sted.

Møtet ble avholdt 25. januar.

Bakgrunnen var våre interpellasjoner/spørsmål til ordfører ved flere kommunestyremøter i 2012. Vi har etterlyst framdrift for gang-sykkelvei mellom Eidsvoll sentrum og Finstad, med spesiell henvisning til Eidsvoll sentrum-Bårli bru.

Gang- og sykkelvei langs denne veien har stått øverst på kommunens prioriteringsliste for trafikksikkerhet i ca 15 år. Imens har vegen blitt dårligere, og trafikken har økt voldsomt. Beboerne spekulerer i om bom på E6 er årsak til det de opplever som mer tung langtransport. De savner permanente tiltak fra vegvesenet for å hindre dette på en allerede trafikkfarlig strekning.

Viktig for Venstre

Fylkeskommunen har vedtatt tidenes satsing på gang- og sykkelveier. I desember ble det lagt inn 250 millioner mer til slike. Romerike er regionen som ligger lengst på etterskudd og skal derfor prioriteres. Vi lokalpolitikere får signaler om at vi må sørge for at kommunalt prioriterte strekninger reguleres ferdig. Når det er lagt inn store ekstrabevilgninger hos fylkeskommunen blir prosjekter som er inne i fylkeskommunens samferdselsplan, og som er ferdig regulert, realisert først, fordi de er klare til at spaden kan stikkes i jorda.

Solveig Schytz på besøk hos Eidsvoll Venstre.

Solveig Schytz på besøk hos Eidsvoll Venstre.
Foto: Per Aage Pleym Christensen

Gang- og sykkelveier er viktig for Venstre, sentralt og lokalt, og Eidsvoll Venstre undres over hvorfor strekninger som har stått øverst på trafikksikkerhetsplanen i kommunen i svært mange år ikke er kommet med i fylkets samferdselsplan. Er reguleringsstatus avgjørende? Kommunen alene står ikke for regulering, vi er helt avhengig av vegvesenet.

Har vi oppfattet riktig på møtet med kommunen, betalte Eidsvoll vegvesenet 450 000 kroner for snart to år siden, som sin andel av en regulerings vegvesenet skal utføre langs Fv 181. Avtalen ble inngått i 2010.

Viktig for boligbygging
Kommunen er helt avhengig av Vegvesenets vurderinger, anbefalinger og regulering for å få en trygg vegstrekning fra Fv 181 til Finstad over Tunneltoppen og Bårli Bru. Vegen er viktig for å gi Eidsvoll sentrumsnær utbygging, med gangavstand til viktige kollektivknutepunkt, uten å berøre dyrkbar mark. Vi spør derfor vegvesenet:

Hva er grunnlaget for Vegvesenets priortieringer av ressurser til planarbeid?

Når kan Eidsvoll forvente at reguleringsarbeidet for Fv 181, hvor Eidsvoll betalte sin andel for snart to år siden, blir ferdig?

Når får vi forslag til eventuell ny vegtrasé, bru eller andre akseptable løsninger for Fv 181-Bårli bru?

Hva kan kommunen gjøre for raskere ferdigstillelse av reguleringsplaner for strekninger som må ha gang- og sykkelvei for å trygge barnas liv og folks helse?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**