Dobbeltspor er lønnsomt

Bergensbanen ble åpnet i 1909, og kostet tre stadsbudsjetter. I 2013 bruker toget mellom Oslo og Bergen lengre tid enn i 1975.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Torgeir

Dobbeltspor til Skien, Lillehammer og Halden blir ikke ferdig før i 2040 om vi følger regjeringens tempo. I 2013 har regjeringen store penger, men bare små tanker. Dette understrekes av Transportøkonomisk institutts rapport 28.1. der de hevder at utbygging av dobbeltspor ikke er lønnsomt. De ser ikke hele bildet. Dobbeltspor helt frem til Skien, Lillehammer og Halden gir muligheten til å redusere biltrafikken, senke boligprisene og muligheten til å etablere nye arbeidsplasser i et mye større område enn i dag. Dette er miljøpolitikk som skaper en bedre hverdag for folk. Venstre vil jobbe for ferdig utbygget dobbeltspor til disse byene innen 2025. Det kan bli en realitet om velgerene vil. Fremtiden trenger nye løsninger: Dobbeltspor på jernbanen gir bedre togtilbud til folk.

Ola Elvestuen
Nestleder i Venstre