Gangvei over Tunnelltoppen: Åpent brev til Statens Vegvesen fra Eidsvoll Venstre

Fredag 25.januar arrangerte Eidsvoll Venstre et møte mellom lederen for planutvalget i fylkeskommunen, Solveig Schytz (V) og Eidsvoll kommune v/Toril Altenborn (Ap) og kommunalsjef Tore Ulvsund (bildet). Der kom det frem at Eidsvoll for 2 år siden har betalt for en gangvei som Statens Vegvesen ikke har gjort ferdig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Som et resultat av hvilke opplysninger som kom frem på møtet har Eidsvoll Venstre valgt å sende et åpent brev til Statens Vegvesen:

Åpent brev til Statens Vegvesen fra Eidsvoll Venstre

For en tid tilbake ba Eidsvoll Venstre om et møte mellom utvalgsleder Solveig Schytz fra Akershus fylke og kommunalsjef Tore Ulsund Eidsvoll kommune og ordfører for Eidsvoll, Einar Madsen. Ordføreren var dessvere opptatt med andre møter, så utvalgsleder for plan-utvalget i Eidsvoll, Toril Altenborn, møtte i hans sted. Møtet ble avholdt fredag 25.januar 2013.

Bakgrunnen for møtet er Eidsvoll Venstres interpellasjoner og spørsmål oversendt ordfører i forkant av flere kommunestyremøter i 2012. Vi har etterlyst framdrift i arbeidet for å få gang-sykkelvei på strekningen Eidsvoll Sentrum – Finstad, med spesiell henvisning til strekningen mellom Eidsvoll Sentrum og Bårli bru.

Gang- og sykkelvei langs denne veien har stått øverst på Eidsvoll kommunes prioriteringsliste for trafikksikkerhet i ca 15 år. I løpet av disse årene har kvaliteten på vegen blitt dårligere og trafikken økt voldsomt. Beboerne i området spekulerer i om bompengene på E6 er årsaken, til det de opplever som en økning av tung langtransport. De savner permanente tiltak fra Vegvesenets side for å hindre denne type trafikk på en allerede trafikkfarlig strekning.

Akershus fylkeskommune har vedtatt tidenes satsing på utbygging av gang-og sykkelveier. I desember ble det lagt inn en økning på 250 millioner til utbygging av gang-og sykkelveier. Romerike er den regionen som ligger lengst på etterskudd og skal derfor prioriteres. Vi som lokalpolitikere får signaler om at vi må sørge for at kommunale prioriterte strekninger blir regulert ferdig. Når det er lagt inn store ekstrabevilgninger til gang- og sykkelveier hos fylkeskommunen blir prosjekter,- som er inne i fylkeskommunens samferdselsplan,- og som er ferdig regulerte realisert først,- fordi de er klare til å stikke spaden i jorda.

Siden gang- og sykkelveier er en viktig politisk sak for Venstre, både sentralt og lokalt, og Eidsvoll Vensre undres over hvorfor strekninger som har stått øverst på trafikksikkerhetsplanen i kommunen i svært mange år ikke er kommet med i Samferdselsplanen til fylkeskommunen. Er reguleringsstatus avgjørende? Det er ikke kommunen alene som står for regulering av veiene. Vi er helt avhengig av Statens vegvesen.

Hvis vi har oppfattet riktig på møtet med kommunens representanter, betalte Eidsvoll Kommune Vegvesenet kr 450 000,- for snart to år siden som kommunens andel av et reguleringsarbeid Vegvesenet skal utføre langs fylkesvei 181. Avtalen ble inngått mellom Vegvesenet og kommunen i 2010.

Kommunen er helt avhengig av Vegvesenets vurderinger, anbefalinger og reguleringsarbeid for å få en trygg vegstrekning for både bilister, gående og syklende fra fylkesveg 181 til Finstad over Tunneltoppen og Bårli Bru. Denne vegen er også viktig for Eidsvoll for å få sentrumsnær utbygging med gangavstand til viktig kollektivknutepunkt, uten at det berører dyrkbar mark.

Våre spørsmål til Vegvesenet blir derfor;

Hva er grunnlaget for Vegvesenets priortieringer av ressurser til plan-arbeid?
– Når kan Eidsvoll Kommune forvente at reguleringsarbeidet for fylkesvei 181, hvor Eidsvoll betalte sin andel for snart to år siden, blir ferdig?
– Når får vi forslag til evt ny vegtrasé, bru eller andre akseptable løsninger for strekningen fylkesvei 181 til Bårli bru?
– Hva kan Eidsvoll Kommune gjøre for en raskere ferdigstillelse av reguleringsplaner for strekninger som må ha gang-og sykkelvei for å trygge barnas liv og folks helse?

På vegne av Eidsvoll Venstre

Kjersti Almåsvold, leder, utvalgsmedlem oppvekt, levekår og kultur
Knut Bakkehaug, kommunestyremedlem

Kopi av brevet er sendt til:

Eidsvoll Kommune v/Tore Ulsund
Ordfører i Eidsvoll, Einar Madsen
Utvalgsleder i Eidsvoll Toril Altenborn
Utvalgsleder i fylket Solvei Schytz
Øvrige Venstre-lag på Øvre Romerike
Eidsvoll Ullensaker Blad
Romerikes Blad
Tunneltoppen Vel