Bjarkøygriffens sistereis

Dagens kommunestyre behandlet på ny Fellesnemndas beslutning om å velge Bjarkøygriffen som kommunevåpen for nye Harstad. Maria Serafia Fjellstad fremmet på vegne av V og KrF forslag om Bjarkøygriffen, som falt med 6 stemmer mot Jardar Lundes bølger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Valg av kommunevåpen for nye Harstad har utviklet seg nærmest som en farse. Fellesnemnda; bestående av Formannskapet for gamle Bjarkøy og gamle Harstad, var gitt fullmakt å gjøre dette valget. Det gjorde de også, da de med stort flertall 10 mot 3 28.2.12, valgte Bjarkøygriffen. Etter et innbyggerinitiativ ble saken drøftet i Kommunestyret 28.6, og mot Venstres ene stemme, ble det bedt om at Fellesnemnda tok opp saken på ny. Det gjorde de også, på et mye omtalt møte høsten 2012. Vedtaket fra dette møtet har nå Fylkesmannen opphevet – all den tid varamann ble hentet inn etter avstemningen var påbegynt, og med det endret vedtaket. Saken endte til syvende og sist opp til ny kommunestyrebehandling for det nye kommunestyret i nye Harstad.

Maria Serafia Fjellstad trakk i sin argumentasjon fram prosessen, og særskilt pekte hun på respekt for de på forhånd fastsatte regler for hvordan beslutninger skulle treffes. Gjennom hele prosessen med valg av kommunevåpen har Venstre vært i ei heldig særstilling. Vi hadde vedtatt politikk allerede i vårt program før kommunestyrevalget. I ei kommunesammenslåing handler det om å gi og å få; og Harstad Venstre har her verdsatt å kunne trekke de historiske linjene bak til Bjarkøyætta gjennom å ivareta Griffen som nytt kommunevåpen for nye Harstad.

Imidlertid er Harstads byvåpen nå vedtatt videreført, og bølgene med byborgen er symbolet som nå binder sammen øyriket og byen. Et apropos her kan være at det nettopp var stefar til Jardar Lunde, Peder Aronsen-Lunde, som i 1883 stiftet områdets første politiske parti, Trondenes Venstre (nå Harstad Venstre).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**