Asker følger Eidsvoll: Senker terskelen til valglokalet

Etter at Eidsvoll Venstre i oktober ifjor i en interpellasjon i kommunestyret foreslo å opprette valglokaler på videregående skoler, for å øke valgdeltagelsen blant førstegangsvelgerne, har mange kommuner tatt opp samme forslag. Og blant disse er Asker, etter forslag fra Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Til kommunestyremøtet i Asker 29.januar sendte Venstres Ingvild Tautra Vevatne opp spørsmål om å senke terskelen til valglokalet, ved opprette valglokaler på videregående skoler. Spørsmålet og forslaget fra Venstre finner du nederst på sakslisten. Det var lokallagsleder Jørgen Blom som argumenterte for forslaget for Venstres gruppe.

Asker Venstre fikk et flott oppslag i lokalavisen Asker og Bærum budstikke, som skriver at ordfører Lene Conradi (H) positiv.

– Skal bli best på valgdeltagelse
I sitt svar understreket Conradi ifølge Budstikka at saken har en økonomisk side, men sa samtidig at Asker har et mål å bli den kommunen i landet med høyest valgdeltagelse. Ved forrige stortingsvalg kom Asker på 9. plass med 83 prosent deltagelse, skriver Budstikka. Et mål også Eidsvolls folkevalgte burde kunne slutte seg til for egen del. Valgdeltagelsen i Eidsvoll er ikke imponerende.

Rektor positiv
Elevene er positive til forslaget, ifølge Budstikka. Men også rektorer er positive: “— Et godt forslag. Jeg sier prinsipielt ja til alle forslag som kan vekke oppmerksomheten for våre demokratiske verdier. Valgdeltagelse er viktig og hvis dette kan bidra til å få flere unge til å stemme, så er jeg positiv, sier rektor Knut Jore ved Nesbru videregående.” skriver Budstikka.

Ifølge lokalavisen for Asker og Bærum skal Venstres forslag behandles i valgstyret i Asker 26.februar. Men før den tid skal også fylkestinget i Akershus behandle et tilsvarende forslag. Det skjer 11.februar, skriver Venstres gruppeleder i fylkestinget, Solveig Schytz.

Eidsvoll fortsatt ikke klar
Selv om Eidsvoll Venstre tok opp interpellasjon og forslag i kommunestyret i oktober ifjor, og ordfører Einar Madsen (Ap) var positiv, har hverken valgstyret eller kommunestyret tatt endelig stilling til Venstres forslag.

Du kan følge Asker Venstre på Facebook.

Du kan også følge Eidsvoll Venstre på Facebook.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**