Vekst med vett

I år etter år har Venstre jobbet under parolen “vekst med vett”. Vi har jobbet hardt for at videre utvikling skal reflektere kvaliteten ved Lillesand – og vi har fått stadig flere med oss i det synet. I valgkampen i 2011 lovet nesten samtlige partier å ta innbyggerne enda mer på alvor, men det ble med løftet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Rett før jul stemte flertallet i planutvalget for å tilsidesette et helt nabolag, tilsidesette demokratiske prinsipper om høring, tilsidesette hensynet til friområdet Springvannsheia og tilsidesette krav om trafikksikkerhet. Det snakkes varmt og lenge om den private eiendomsretten, men den gjelder kun individet. Berørte parter har også eiendomsrett. Vi i Venstre forsøker å ivareta både individet og fellesskapet, også på tvers av generasjoner, i byutviklingspolitikken vår.

Frihet for de få er ingen virkelig frihet, og spesielt ikke om friheten kun dreier seg om økonomisk markedsliberalisme, og aldri tar hensyn til naturen, kulturminner og folks livskvalitet. Vi ønsker å skape en by for folk, og da må vi også ta folk på alvor.

Venstre er ikke mot enhver form for utvikling. Vi er framtidsoptimister, og tror at nøkkelen til en god utvikling er forutsigbare planer skapt i fellesskap.

Jan Helge Kjøstvedt
Signe Idsøe Røed