Offentlig godkjent lærlingeordning

Under formannskapsmøtet 06.12.12 stilte Per A. Thorbjørnsen et spørsmål om hvilke generelle krav gjelder i kommunens anbudsspesifikasjoner vedr. krav til offentlig godkjent lærlingeordning. Under formannskapsmøtet 10.01.13. fikk Thorbjørnsen svar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Kenneth Gjesdal

«Jeg registrer at i anbudsdokumentene både for Skeihagen barnehage og Kristianlyst ungdomsskole er det ikke krav til at entreprenøren har offentlig godkjent lærlingeordning. Hvilke generelle krav gjelder i kommunens anbudsspesifikasjoner vedr. krav til offentlig godkjent lærlingeordning? Er det gjort unntak i disse to sakene ?» – spurte Venstres Per A. Thorbjørnsen under det siste formannskapsmøtet i desember.

Ordføreren i Stavanger kommune svarte at kommunen ikke har noen generelle krav i anbudsspesifikasjonene når det kommer til offentlig godkjent lærlingordning. “Når det gjelder prosjektene representanten nevner, Skeiehagen barnehage og Kristianlyst ungdomsskole, er svaret fra administrasjonen at har kravet ikke vært stilt fordi kommunen ikke har hatt behov for lærlingplasser i vedkommende bransje”. Ordføreren var dog enig med Venstre, og ønsker at en slik ordning skal kommer på plass.

I et møte med bl.a. NHO, LO, næringsforeningen og flere kunne ordføreren derfor informere om: “Innkjøpsavdelingen innarbeider formuleringer om krav til våre fremtidige leverandører om en offentlig godkjent lærlingordning i konkurransegrunnlag/ avtalevilkår innen uke 7.
Innkjøpsavdelingen utarbeider også beskrivelse som utdyper mulighetene for å stille krav om lærlingordning, jfr. § 3 -11 i forskrift om offentlige anskaffelser.”

Venstre er derfor svært fornøyd med utviklingen i saken, og at lærlingordningen nå er på plass.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**