Møte i bystyret 30.januar

Årets første møte i bystyret avholdes i dag, med blant annet kommunens folkehelseplan, regulering av Nasjonalmuseet på Vestbanen og innføring av sykkelregnskap for Oslo skal behandles. Her vil vi oppdatere hva som skjer underveis i møtet. Du kan også følge med på .

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

15:00 Opprop. For Venstre møter Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger).

15:05 Bystyremøtet begynner som vanlig med muntlig spørretime. Første spørsmål kommer fra varaordfører Libe Rieber-Mohn (A) og handler om Munch-museets fremtid. Kulturbyråd Hallstein Bjercke sier at det ikke er usikkerhet om utfallet som gjør at saken ennå ikke er avgitt fra byrådet. Han lover videre at saken skal komme så raskt som mulig.

15:15 Neste spørsmål kommer fra Marianne Borgen (SV) og handler om nasjonalpark i Østmarka, som byrådet nylig har besluttet at man skal arbeide med å få til. Ola Elvestuen sier at saken blir avgitt til bystyret i neste uke. Mazyar Keshwari (Frp) stiller oppfølgningsspørsmål om hvilken betydning det vil ha å gjøre Østmarka til nasjonalpark, gitt at markaloven og rovdyrforliket ligger til grunn for området. Elvestuen svarer at Markaloven ikke legger noen begrensninger på skogbruk, men det viktigste er at nasjonalparker skal speile nasjonale verneinteresser, og at det er ingen skogsområder av Østmarkas karakter som er nasjonalpark i dag. Derfor ønsker byrådet å sikre at Østmarka gjøres til Nasjonalpark, avlsuttet Elvestuen.

15:20 Eirik Lae Solberg (H) stiller spørsmål om de planlagte kraftlinjene som er foreslått lagt enten gjennom bydel Nordre Aker eller bydel Vestre Aker. Vil byrådet avgi høringsuttalelse til saken, og hvilken trasé vil i såfall bli anbefalt, spør Lae Solberg. Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen sier at byrådet planlegger å avgi en slik uttalelse, og bystyret vil kunne være delaktig i dette arbeidet dersom det er ønskelig. Videre sier Folke Fredriksen at det viktigste er at kraftlinjene bør berøre færrest mulig mennesker. Anders Røberg-Larsen (A) tar også ordet, og sier at Ap foreløpig ikke har konkludert i saken. Også Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at Venstre etter en grundig prosess i lokallagene, har konkludert med at traseen mellom Sogn og Ådal er det best egnede, ettersom den berører langt færre mennesker enn alternativet i Mærradalen. Han sier at det også bør vurderes å grave ned deler av kabelstrekningen mellom Sogn trafostasjon og Kikut. Dørum minnet dessuten om at det er veksten i energiforbruket som gjør de nye kraftlinjene blir nødvendig, og at det i den sammenheng kan være grunn til å se nærmere på om kommunes ENØK-etat kan bidra med verdifull kunnskap, og at kommunens støtteordninger bør samkjøres bedre med de statlige som administreres av Enova.

15:30 Abdullah Alsabeegh (A) stiller spørsmål om hvor mye Ruter taper på at kortlesere på enkelt busser var ute av drift i en ni-dagers periode. Elvestuen svarer at det er mulig å regne ut hvor stort tap dette har medført, men at månedskortandelen er såpass høy i Oslo, at tapet neppe vil være av et spesielt stort omfang. Elvestuen sier også at han vil ta opp problemet med Ruter ved en snarlig anledning, men minner om at man i Oslo er i ferd med å få et velfungerende billettsystem, noe også den økte bruken av periodebilletter bekrefter.

15:35 Odd Einar Dørum stiller spørsmål om hva Oslo kommune kan gjøre med akutt luftforurensning, etter at Statens vegvesen har sagt at man ikke får lov til å gjennomføre de tiltakene bystyret vedtok i fjor høst. Byråd Elvestuen svarer at det er veldig beklagelig at man ikke får gjennomføre det midlertidige dieselforbudet bystyret vedtok. Oslo vil imidlertid gjøre det man kan, og måler luftkvaliteten kontinuerlig. Det eneste konkrete man nå kan gjøre på kort sikt er dessverre å oppfordre folk om å unngå bruk av dieselbil, men den langsiktige strategien ligger fast, blant annet gjennom satsning på kollektivtrafikk, utfasing av oljefyring, anskaffelse av el-biler, etablering av landstrøm i havna og en rekke andre miljøtiltak Oslo kommune arbeider kontinuerlig med, avsluttet Elvestuen.

15:45 Nasir Ahmed (A) stiller spørsmål om sykkelbrøyting i Oslo. Ola Elvestuen sier at målet er at Oslo skal bli en like god sykkelby som vi har klart å bli på kollektivsiden. Dette er imidlertid et arbeid som nødvendigvis vil ta tid. Vintervedlikeholdet er styrket med 8,5 millioner kroner sammenlignet med tidligere år, og det er oppnådd enighet med Syklistenes landsforening om hvilke strekninger som skal prioriteres. Det viktigste vi kan gjøre for å få flere til å sykle er å forlenge sykkelsesongen i begge retninger, blant annet ved å begynne å feie tidligere om våren. Så kan vi alltid se på om ting kan bli enda bedre, og vi vil selvfølgelig evaluere vinterens innsats når våren kommer, sa Elvestuen. Om man skulle lagt seg på samme nivå som Statens vegvesen gjør, måtte man imidlertid styrket brøytebudsjettet med ytterligere 12 millioner kr, samt økt bruken av veisalt, som bystyret enstemmig har vedtatt at skal reduseres, avsluttet Elvestuen.

15:55 Harald Nissen (MDG) stiller spørsmål om vedlikehold av kommunale boliger. Byråd Hallstein Bjercke sier at vedlikeholdsetterslepet er kraftig redusert de senere årene, og at Oslo er en mer profesjonell eiendomsaktør enn de fleste andre kommuner, ikke minst takke være eiendomsreformen. Siden denne reformen ble innført er det brukt 2,6 milliarder på vedlikehold, så det er ingen tvil om at dette er et prioritert område som vi er kommet langt med, avsluttet Bjercke.

16:00 MAzyar Keshwari (F) stiller spørsmål til byråd Bjercke om konkursen i Oslo Vei. Byråd Hallstein Bjercke svarer at han har vært opptatt av å holde en tett dialog med komiteen og bystyret, og sørge for at tilstrekkelig informasjon blir gitt. Byrådet bistår både kommunerevisjonens arbeid der det er behov for det, og er i tett dialog med bobestyrer.

16:05 Bjørnar Moxnes (R) stiller spørsmål om flytting av beboere på sykehjem. Eldrebyråd Aud Kvalbein sier at den konkrete saken Moxnes viser til ikke er en akseptabel praksis, og vil bli ryddet opp i.

16:10 Bystyrets spørretime er avsluttet, og bystyret går videre til å behandle det ordinære sakskartet.

16:30 Bystyret har behandlet en del nokså formelle saker fra Finanskomiteen, blant annet delegasjonsreglement, regler for tildeling av offentlige tilskudd og salg av Colusseum Mediesenter.

16:45 Bystyret går videre til å behandle salg av Edvard Munchs fotografi “Profil i hagen” til Pompidou-senteret i Paris.

16:55 Julianne Ferskaug tar ordet, og sier at det skal utvises stor forsiktighet ved salg av Munchs verker. Det skal aldri være økonomi til grunn, men i dette tilfellet er målet å heve Munchs anseelse, ikke bare som kunstner, men også som fotograf, sa Ferskaug, og avsluttet med å si at alle har interesse av at Munch får et mest mulig attraktivt sted å få sin kunst fremvist, uavhengig av plassering.

16:55 Byråd Hallstein Bjercke tar også ordet, og redegjør for de juridiske vurderingene som er gjort, samt at inntektene skal gå utelukkende til å stykre samlingen. Det er en viktig del av forvaltingen av Munchs kunst å utvikle samlingen, og det er høyt prioritert i Oslo, avsluttet Bjercke.

17:05 Det blir vedtatt å selge Munchs fotografi til Pompidou-senteret. Sak om håndheving av kommunale politivedtekter vedtas enstemmig.

17:05 Bystyret vedtar budsjettjustering i forbindelse med at mindretallet vedtok å holde to-dagers stortingsvalg.

17:15 Toril Berge tar ordet, og sier at det er en raritet at mindretallet kan overstyre bystyreflertallet i dette ene spørsmålet, men når det først er sånn, må vi forholde oss til det. Oslo har landets lengste forhåndsstemmeperiode og veldig god tilgang på stemmelokaler. Det mener jeg er viktigere enn to-dagers valg, og det blir spennende å se om folkeavstemningen vil øke valgdeltagelsen til høsten. Hadde det vært opp til Venstre, hadde vi nok brukt pengene på flere lokaler og mer forhåndsinformasjon til velgerne, avsluttet Berge.

17:30 Det blir enstemmig vedtatt å gjøre de nødvendige endringer i budsjettet for å gjennomføre to-dagers valg. Bystyret tar med det middagspause. Oppdateringene herfra fortsetter omtrent 18:15.

18:15 Bystyret gjennopptar sine forhandlinger, med behandling av sak om folkeavstemning om OL.

18:25 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at det nærmer seg en høytidsstund når bystyret skal vedta å avholde en folkeavstemning. Det er ikke ofte vi har slike i dette landet, og selv har jeg bare deltatt i to i mitt liv. Når det så er sånn at vi har fått en klar beskjed fra valgsekretariatet om at det ikke lar seg gjøre å gjennomføre en folkeavstemning med et annet manntall en det som brukes i Stortingsvalget, så mener Venstre at det tross alt er bedre å spørre veldig mange, enn å å ikke spørre noen i det hele tatt. Jeg er glad for at Ordføreren lyktes med sitt intelligente diplomati ovenfor kommunaldepartementet, og er også glad for at SV foreslår å inkludere skolevalgene i prosessen. Det kommer Venstre selvfølgelig til å stemme for, avsluttet Dørum.

18:50 Prosedyre for gjennomføring av folkeavstemning om OL blir vedtatt. Det blir også vedtatt at man skal forsøke å få til at spørsmålet om Oslo skal søke om å arrangere OL/Paralympics i 2022 skal være tema i skolevalget.

18:55 Bystyret går videre til å behandle forslag om innføring av betalingsparkering i Rådhusgarasjen. Det blir vedtatt at byrådet skal legge frem en sak som gjennomgår prinsippene for tildeling av parkeringsplass på Rådhuset, samt å opprette flere sykkelplasser der.

19:05 Bystyret behandler kommunens folkehelseplan 2013-2016. Toril Berge redegjør for saken, og sier at det er svært mange årsaker til at politikere bør engasjere seg i folks helse, ikke minst fordi det er viktig å bidra til at folk kan leve gode liv. Helse er imidlertid et vanskelig begrep, og omfatter mye annet også. Det er fort gjort å henfalle til moralisme og pekefingre ovenfor folk som for eksempel spiser godteri på hverdager eller bare trener en gang i uken. Det vil jeg gjerne unngå, og derfor legger folkehelseplanen opp til mye informasjonsvirksomhet, mye forebygging og mye lokalt ansvar til bydelene, sier Berge, og redegjør for det gode arbeidet som gjøres med forebyggning i bydelene i Oslo. Så skal vi på rådhuset ta ansvar for å skape ren luft, trygge skoleveier og mange plasser for lek og fysisk utfoldelse for barn og unge, avsluttet Berge.

19:25 Toril Berge tar ordet på nytt, og kommenterer et forslag fra Arbeiderpartiet om å revidere kriteriesystemet, som er nøkkelen for å fordele budsjettmidler til bydelene, utelukkende basert på folkehelse. Det tror jeg er et dårlig forslag, fordi bydelene driver tross alt med en god del mer enn folkehelse. Vi må sørge for at bydelene er i stand til å utføre de oppgavene vi har gitt dem, og ikke glemme at folkehelse først og fremst handler om alle de små tingene vi kan gjøre hver for oss hver eneste dag, avsluttet Berge.

19:30 Folkehelseplanen blir vedtatt med en del klargjørende merknader og presiseringer. Bystyret går videre til å behandle sak om fremtidig organisering og finansiering av dagsentertilbud til mennesker med utviklinghemning. SV fremmer forslag om å utsette saken, som forøvrig ble fremmet av Høyre og Frp i september 2011. Det blir imidlertid vedtatt at byrådet skal kartlegge bydelenes praksis med tildeling av dagsenterplasser, og orientere komiteen om praksisen er i tråd med intensjonen.

19:40 Bystyret behandler forslag fra SV om å opprette et sykkelregnskap for Oslo. Samferdsels- og miljøkomiteen har behandlet saken, og anbefaler enstemmig å opprette et slikt regnskap.

19:45 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at det er en utmerket forslag SV har fremmet, og at det var en lykkelig tilfeldighet at både Ola Elvestuen og Statens Vegvesen parallelt har jobbet med noe tilsvarende. Slik skapes en enstemmig komité, som gleder seg til å få mer kunnskap om situasjonen for sykkelsatsningen i byen, avsluttet Dørum.

19:50 Ola Elvestuen får også ordet, og sier at Oslo skal bli en like god sykkelby som vi i dag er en kollektivby. Når vi ser på det samlede tilbudet for gående, kollektivreisende og syklister, skal vi kunne måle oss med alle byer i Europa, også København, sier Elvestuen, og understreker at man fortsatt vet for lite om hvor mange som sykler i Oslo. Når folk snakker om en sykkelandel på 5%, er dette tallet fra 2009, sier Elvestuen, som også kan fortelle at man vet lite om hvilke konkrete tiltak som har størst effekt når det gjelder å få folk til å sykle. Jeg synes derfor dette er et positivt forslag, og det er også positivt at det blir enstemmig vedtatt, slik at vi vet at bystyret står samlet om prioriteringene som må gjøres, avsluttet Elvestuen.

19:55 Sykkelregnskapet blir enstemmig vedtatt. Bystyret beveger seg videre til Byutviklingskomiteens området, først reguleringsplan for Voksenkollveien.

20:00 Espen Ophaug tar ordet, og sier at dette er en vanskelig sak for Venstre. Det er imidlertid viktig å huske at områdene vi i dag regulerer til bolig, tidligere har vært regulert til institusjon. Det er altså ikke snakk om en omregulering fra friområde, og vi har landet på at en helhetsvurdering tilsier at blant annet nærheten til marka, kollektivdekning og tiltakets beskjedenhet tilsier at regulering til bolig er det riktige valget, sier Ophaug, men forteller at Venstres represenant Terje Bjøro har varslet at han ikke er enig med Venstre syn i denne saken, og han vil derfor stemme mot forslaget. Det er selvfølgelig helt greit, sier Ophaug, men det som ikke er så greit, er at Arbeiderpartiet i dette møtet fremmer forslag om langt høyere utnyttelse enn det byrådet anbefaler, uten å ha tatt det opp under Byutviklingskomiteens grundige behandling av saken. Ophaug avsluttet sitt innlegg med å understreke at småhusbebyggelse på små felt ikke er den viktigste strategien for å realisere flere boliger i byen, men det er en del av mange mindre strategier.

20:15 Terje Bjøro tar også ordet, og sier at han i denne saken ikke støtter sitt eget parti. Han sier at det klassiske miljøvernet bør veie tyngst i denne saken, og understreker at det er byens helhet, ikke lokale interesserer som ligger til grunn for hans syn.

20:25 Bystyret går til votering. En noe kompleks voteringsorden, men mye tyder på at Ordføreren har lagt en plan.

20:35 Det blir vedtatt å regulere Voksenkollveien 80-88 og felt A fra institusjon til bolig (småhus).

20:35 Bystyret går videre til å behandle detaljregulering til gang- og sykkelvei av Uelandsgate, Tåsenveien og Nordbergveien. Espen Ophaug tar ordet, og sier det er viktig for Venstre å prioritere trygghet for gående og syklende og fremkommelighet for buss. Det legges også opp til en beplantet allé på deler av strekninger, men denne blir ikke vedtatt å gå hele veien opp til Darres gate, da dette ville medført redusert fremkommelighet, sa Ophaug, og understreket at man i minst mulig grad bør erhverve privat grunn i reguleringsprosesser. I denne saken er det imidlertid helt nødvendig for å nå de målene vi har for strekningen, og grunneierene vil selvfølgelig få betalt for eiendommen de avstår. Denne reguleringen er i tråd med Oslos satsning på kollektiv, sykkel og gange, og er derfor en meget god sak, avsluttet Ophaug.

20:45 Detaljregulering for Uelandsgate, Tåsenveien og Nordbergveien blir vedtatt.

20:50 Bystyret behandler regulering av Kapellveien 82 – til undervisning/idrettshall og grøntområde. Espen Ophaug tar ordet, og sier at det har vært grundig vurdert om idrettshallen egner seg til å etablere grønt tak, og har kommet frem til at den ikke gjør det.

20:55 Ola Elvestuen tar også ordet, og sier at grønne tak kommer til å bli tema for en grundigere behandling i forbindelse med et privat forslag fra MDG. Han sier også at Oslo har etablert et samarbeid med Bærum kommune om grønne tak, og at det jobbes med et overvannsprosjekt som skal se nærmere på Oslos beredskap for økte nedbørsmengder i forbindelse med klimaendringer, hvor grønne tak vil være ett av flere temaer.

21:00 Bystyret vedtar raskt en rekke byutviklingssaker som har vært enstemmige i komiteen.

21:05 Bystyret behandler detaljregulering med konsekvensutredning av Nasjonalmuseet på Vestbanen. Terje Bjøro tar ordet, og sier at i 1994 ble det diskutert om man skulle rive vestbanebygningen. Det er jeg veldig glad for at ikke skjedde, og nå vedtar vi en regulering for et bygg som vil passe godt inn i områdets profil, i skjæringspunktet mellom sentrum og den nye kulturbydelen Bjørvika. Så skal bystyret vokte seg vel for å legge inn detaljerte krav om vindusstørrelse og veggdekke, men la museet ta den formen det bør ha, i tråd med faglige råd fra både arkitekter og kunstkonservatorer, avsluttet Bjøro.

21:25 Bystyret er ferdig med byutviklingssakene, og går videre til kultur- og utdanningskomiteen. Først ut er en ganske så teknisk sak om sentral bestilling og dimensjonering av barnehagekapasiteten i Oslo.

21:30 Julianne Ferskaug tar ordet, og sier at det er tre ting som er viktig når barnehager skal planlegges. Det er at barnehagene er gode nok, at det er plass til alle barna som trenger det, og at foreldre skal kunne planlegge hverdagen sin slik det passer dem best. Da er det viktig å planlegge på tvers av bydelsgrenser, slik at foreldre ikke skal være bundet til den bydelen de bor, men for eksempel kan få barnehageplass i nærheten av der de jobber. Venstre mener imidlertid det er viktig å sikre at bydelene er nære samarbeidspartnere i dette arbeidet, ettersom det er de som kjenner de lokale forholdende best, og derfor er det et veldig godt tegn at 13 av 15 bydeler uttaler at de er godt fornøyd med dagens ordning og ønsker å viderføre denne, avsluttet Ferskaug.

21:40 Bystyret vedtar enstemmig at alle byens skolebarn skal ha mulighet til å benytte seg av skolehagetilbudet. Dette er en lang tradisjon i Oslo, og det videreføres og tydeliggjøres med denne saken.

21:40 Ordføreren velger å utsette sak om bønnerom i Oslo-skolen. Bystyret er enig i dette, og møtet er med det hevet. Oslo Venstre takker for følget, og ønsker velkommen tilbake til neste møte i bystyret 6.mars.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**