Innlegg: Nei til reservasjonsrett for fastleger

Kathrine Hald er vara til bystyret for Venstre. Til daglig studerer 21-åringen medisin i Polen. Det hindrer henne ikke fra å delta i den hjemlige debatten, og 25. januar skriver hun om hvorfor hun mener fastleger ikke skal kunne reservere seg mot å henvise til abort. Det har skapt debatt!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I dag kan leger og sykepleiere som jobber på sykehus reservere seg mot å utføre abortinngrep. Dette er en god ordning. Så lenge sykehuset har nok personale og god nok infrastruktur er det ikke noe problem at helsepersonell som ikke ønsker å delta i et slikt inngrep skal gjøre det. Så lenge det er helsepersonell tilgjengelig som kan utføre inngrepet vil det ikke utgjøre en stor forskjell for pasienten på hvem som gjør det.

Fastleger har ikke denne muligheten for reservasjon, selv om noen har tatt seg den frihet og reservert seg. I dag diskuteres det i Stortinget om hvorvidt fastleger skal få lov til å reserve seg på samme måte som sykehuspersonell. Jeg mener nei. Skal en jobbe som fastlege skal en kunne utføre hele yrket sitt og ikke reservere seg mot deler man synes er ubehagelig eller strider mot ens personlige tro.

En fastlege er ikke hvilken som helst lege. Fastlegen er førsteinstansen for veldig mange. Det er den første man går til hvis det er noe som er galt. Fastlegen skal være en som pasienten er trygg på, en pasienten kan stole på og en som pasienten ikke er redd for å ta opp vanskelige eller flaue ting med. Det skal være trygt og sikkert hos fastlegen.

Kvinner som ønsker å avbryte et svangerskap er ofte i en veldig sårbar situasjon. Det siste en trenger da er å bli møtt med en stengt dør og en kald henvising til en kollega som en ikke kjenner og er like trygg på.

En av de første tingene en lærer på medisinstudiet er at det er viktig at en ikke skal være fordømmende i møte med pasienter, men hvilke signaler er det vi sender til pasientene våre hvis en som fastlege vil reservere seg fra å gjøre deler av jobben sin? Hvilke signaler sender vi til kvinnene som ønsker å utføre en abort? At de gjør noe galt?

For meg blir det å snu hele debatten på hodet. Det er pasienten som må komme først, og hvis en ikke kan henvise til abort, da bør en kanskje ikke bli fastlege. Akkurat som de som har reservert seg mot abort på sykehuset ikke jobber på gynekologisk avdeling.

Kathrine Hald, medisinerstudent og 5. vara til bystyret for Kristiansand Venstre

Innlegget kan leses og debatteres på Fædrelandsvennens nettsider. Avisen har også trykt et mottinnlegg som du kan lese her. (Begge innleggene er lukket for andre enn abonnenter av Fædrelandsvennen.)

Saken debatteres i Venstre for tiden, og skal endelig avgjøres under programbehandlingen på landsmøtet til våren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**