Nyttig om demens og eldres kår i helsevesenet

Seniorsaken avholdt et åpent møte om temaene geriatri og demens, og eldres kår i helsevesenet. Jan Fjellstad fra Venstre var tilstede for å lytte til fagfolk og brukernes innspill på et nyttig tema.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I panelet deltok både sykehuslege og geriater Hanne Frøyshov samt pårørende som Unni Dalsnes og Gudrun Øvreberg, samt politikerne representert ved Kjetil Bjørkelund. I tillegg til å komme med nyttig informasjon, ble det også satt fokus på veien videre, og tiltak for forbedring av eldreomsorgen. På den negative siden ble veien til sykehjem omtalt, og på den positive siden var det svært gode tilbakemeldinger på omsorgen i sykehjemmene våre.

Vi tar med oss videre i politisk arbeid særskilt et par konkrete forespørsler: Fra Evelyn Heløe kom et nyttig innspill omkring bemanningen nyttårsaften; når rakettene skytes opp blir mange redde. Fra Seniorsaken ble demensteam etterspurt. Venstre har ved gruppeleder Maria Serafia Fjellstad etterspurt det samme både i utvalg for omsorg og i kommunestyret i høst, senest i budsjettsammenheng november/desember. Dette følger vi videre opp; Harstad kommune bør snarest mulig ha et demensteam på plass. Tidligere innsats og tilrettelegging i hjemmet er et gode både for pasient, for pårørende, og til syvende og sist også for kommunen.

Jan Fjellstad forlot møtet godt skodd for framtida, etter å ha vunnet “håndbok for seniorer” på kveldens åresalg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**